VELKOMMEN TIL MIN TURVERDEN!


Håper du finner noe som inspirerer eller gjør deg glad her inne. Jeg elsker å utforske det uregjerlige havet, naturen og fjellene, og når jeg får tenne et lite bål er lykken fullkommen:)
Jeg håper noen av mine bilder vil inspirere deg også til å utforske denne vakre naturen vi har. Leve et aktivt liv for å ta vare på deg selv!

Grip dagen og gjør den til din ......og del gleden med andre c",)

FJELLKJEKS ♥


Foten er ikke helt klar ennå men fjellkjeksene 
er og venter bare på å bli spist på en fjelltur!
- - - - - -
Når du står i en fjellside og er sulten og sliten
og du trenger raskt den gode biten.
Ha et lite fjellkjeks på lur
så blir det uansett en bra tur! 

 O P P S K R I F T 

kilde: cecile skog | UTEMAT

500 g sukker [ jeg bruker bare 400 ]
150 g mykt smør
6 egg
850 g hvetemel
400 g nøttemix
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
revet skall + saften fra appelsine.

STEKEOVN på 200°
Rør smør og sukker luftig, til 1 egg i gangen.
Bland det andre litt og litt.

Rull pølsene til 5 cm brede og trykk dem litt ned,
Skjær dem opp etter det er stekt ferdig. 

 NAM NAM 

KAN ANBEFALE BOKEN PÅ DET VARMESTE!
- - - - - - -
Smakfull gave å gi bort også.














17 kommentarer:

  1. Åh dette ser godt ut. Må finne meg et fjellside tror jeg, eller kanskje jeg bare skal satse på skogen og kollene rundt her. God nok unnskyldning til en kjeks med en lang skogtur :-) Lekre bilder!

    SvarSlett
  2. Fjellkjeks, så spennende da! En fin belønning når man har gått langt og trenger en pust på fjelltoppen. :)

    SvarSlett
  3. Skal testast! Såg veldig gode ut!

    SvarSlett
  4. Det så i alle fall veldig godt ut, må prøves:)

    Natta til deg,
    snart helg nå;)

    SvarSlett
  5. ser ut som gul :-), takk for oppskrivten .
    hilsen dirk

    SvarSlett
  6. Jeg må nesten le, for noe lignenede turkjeks baker jeg også faktisk. Ikkke med nøttemix, men med mandler, pistasjnøtter og massevis av sitroner! så såre enkel å lage og omsider fant jeg en oppskrift på slike biscotti som ikke trenger en ekstra runde for tørking i ovnen heller, gjør din??? Uansett smaker himmelsk på tur!!

    Leste jeg noe om at du hadde skada foten din??

    SvarSlett
  7. Så veldig gode ut, takk for tips :-) Og kjmpe fin julegave da, likte innpakningen!

    SvarSlett
  8. Nam nam - flotte gaver :-) Sto å bladde i den boka UTEMAT i bokhandelen her før jul - så ut som det var mye godt der :-)

    SvarSlett
  9. Mmmm så gott, det måste jag testa! Å så fint förpackat :)

    Hoppas foten din snart blir bra!

    SvarSlett
  10. Så veldig godt ut. Og fint å ta med seg i sekken på tur :)
    Ønsker deg fine dager og at foten snart er bra. Så vi får se enda mer flotte bilder fra turene dine. Ha en fin kveld Jill :)

    SvarSlett
  11. Jeg har boka, og kjeksene fikk jeg av ei kjempesøt dame til jul :))) Neste gang baker jeg selv, trur eg .... søt klem fra meg (kan en klem være søt, mon tro? - håper det)

    SvarSlett
  12. Så mye som du springer til fjells bil det sikkert masse kjeks å :-)
    Forsøk min oppskrift en gang da så får jeg høre hva du synes...

    150 gr hakkede mandler
    150 gr hakkede pistasjnøtter
    3 eggeplommer
    250 gr sukker
    3 ss vaniljesukker
    3 eggehviter
    Skall en 1-1 1/2 sitron
    ca 400 gr hvetemel
    1,5 ts bakepulver
    en klype salt

    Visp eggeplommer, sukker og vaniljesukker til en krem. Pisk eggehvitene stive med litt salt. Vend eggehviten i eggkremen, tilsett mel, bakepulver og nøtter og sitronskall.

    175 gr i ca 25-30 min, rullinga og skjæringa kan du.

    ÅÅÅÅ!!!! når sant skal sies bruker jeg massevis av sitroner faktisk :-))) og skall av 2 LIME!, gir en fantastisk flott farge når de skjæres. Vanligvis kjøper jeg sitroner og lime en ukes tid før jeg har planer om å bake, sitron og lime ligger da som noen vakre små fargeklatter på kjøkkenet -som balsam for øye mitt d!

    Ingen tørking i etterkant nei, det hørte du, skjæres, avkløles og klar til å nytes!

    Har nesten alltid slik biscotti liggende klar for tur Jill, mye bedre enn Norges tursjokolade nr 1. Har planer om å forsøke bytte ut litt av melmengden med havregyn neste gang det skal bakes, tror det kan bli vellykket faktisk, og sunnere!

    Anneklem en tidlig morgen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Denne så veldig god ut Anne og jeg lover jeg skal teste den ut, jeg elsker LIME:)))Kanskje jeg også skal teste ut med noen havregryn, litt spennende å finne på selv også:))

      Kommer med tilbakemeldinger:)))

      Slett
  13. Det lät ju läckert...det kan man ha i ryggsäcken när man är ute i skogen med hundarna som idag.
    Tack för tipset!

    SvarSlett
  14. Takk alle sammen:))

    Det er bare å teste ut:) Anne kom også med en spennende oppskrift som må prøves:))) Dere ser den rett oppe her:))

    SvarSlett
  15. Hei!

    Jeg jobber for nettstedet Alleoppskrifter.no der brukerne kan søke gjennom titusener av oppskrifter fra norske mat nettsteder og blogger.

    Jeg la merke til at du har et stort antall smakfulle oppskrifter i bloggen din og jeg vil gjerne foreslå deg til å ta en titt på Matbloggtoppen her: http://www.alleoppskrifter.no/matbloggtoppen

    Hvis du ønsker å legge din blogg til listen og få resept indeksert på Alleoppskrifter.no, er alt du trenger å gjøre å følge instruksjonene her: http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Forhåpentligvis vil din egen blogg også være opp i toppen!

    Varme hilsen,

    Elin
    Alleoppskrifter
    http://www.alleoppskrifter.no/

    SvarSlett

Hei på deg og takk for at du tittet innom her:)))

Hopp og sprett fra meg til deg:)