VELKOMMEN TIL MIN TURVERDEN!

Håper du finner noe som inspirerer eller gjør deg glad her inne. Jeg elsker å utforske det uregjerlige havet, naturen og fjellene, og når jeg får tenne et lite bål er lykken fullkommen:)
Jeg håper noen av mine bilder vil inspirere deg også til å utforske denne vakre naturen vi har. Leve et aktivt liv for å ta vare på deg selv!

Grip dagen og gjør den til din ......og del gleden med andre c",)

fredag, februar 08, 2013

Geysir - Strokkur


Strokkur har utblåsning ca hvert 5 minutt eller oftere. 
Den mest imponerende Geysiren av alle og noen ganger knuser den til med 
dobbel utblåsning...saker! Vann ved en dybde på 23 meter (75 fot) er rundt 120 ° C (248 ° F)
Dampskyene rundt geysir området gjør det ofte vanskelig å se.

Enn så magisk det var skvatt jeg slik at både jeg og linsen kom helt ut av fokus på første utblåsning.
Har en formening om at den blåste iallefall 40 m eller mer rett til himmels. 
Strokkur er en del av Haukadalur geotermisk område. Området her ble aktivt for ca
1000 år siden. Det sies at dette er kilden som gav navn til verdens geysirer. 

RUTE: Fra Reykjavik kjørte vei nr 1, så forsatte vi på vei nr 35 mot 
ca 2 timer nordøst. Turen over området Blåfjell
er helt utrolig vakker. 

I det vi kjørte idag var været tungt og illevarslende. Det var værmeldingene også! Jeg så med 
et trist og langt blikk at det skinte av til blå himmel bak oss mens vi kjørte rett inn i det grå og tunge. 

Ikke viste jeg at værgudene ville være med på tur for den blå himmelen fulgte 
etter oss helt frem både til Geysir området og Gullfoss.  Vi gjorde entre omtrent samtidig
......blå himmel var som et stor plaster på såret for jeg glemte stativet i den "grønne bace camp`n"

NOTE!
Skal du til Island sparer du masse tid og energi
på å ha leiebil. Avstandene her er enorme og veinettet
er fabelaktig bra..... Excursion bussene går i et
men ganske fulle og det tar tid.

1 kommentar:

  1. Flotte bilder, både fra Strokkur og Gullfoss! Så fint at du deler informasjon om stedene dere besøker! :-)

    SvarSlett

Hei på deg og takk for at du tittet innom her:)))

Hopp og sprett fra meg til deg:)