VELKOMMEN TIL MIN TURVERDEN!


Håper du finner noe som inspirerer eller gjør deg glad her inne. Jeg elsker å utforske det uregjerlige havet, naturen og fjellene, og når jeg får tenne et lite bål er lykken fullkommen:)
Jeg håper noen av mine bilder vil inspirere deg også til å utforske denne vakre naturen vi har. Leve et aktivt liv for å ta vare på deg selv!

Grip dagen og gjør den til din ......og del gleden med andre c",)

Gullfoss - Island






Langs den lange bilturen ut til Gullfoss er det mye å skue. Landskapet er utrolig skarpskårent, vakkert 
og øde på Island og nysneen fra natten gjorde det ekstra spennend. At solen fulgte etter oss
gjorde hele dagen så fantastisk vakker. Jeg hadde aldri drømt om en slik dag med tanke på 
været som var i går kveld, natt og i morges.

Her ute ved fossen fikk vi også nyte en fantastisk lammesuppe
mens jeg fikk laddet batteriet (batteri nr 2 har ikke kommet ennå)

LITT FAKTA:
Gullfoss, også på islandsk kalt Gullfoss, er en fredet foss i den sørvestlige delen av Island, 
120 km nordøst for Reykjavík. Fossen dannes av elva Hvítá og har en høyde på 32 meter, fordelt på to fall. 
Veien langs fossen var stengt!

Det øverste har et fall på 11 meter og det som er litt lenger nede har et 
fall på 21 meter. Nedenfor fossen er juvet over 70 meter dypt. 
Gullfoss er en av de flotteste fossene på Island.

" Fakta tekst lånt fra wikipedia"

RUTE: Fra Reykjavik kjørte vei nr 1, så forsatte vi på vei nr 35 mot 
ca 2 timer nordøst. Turen over området Blåfjell
er helt utrolig vakker. Ca 1 mil fra Strokkur (Geysir)

Well, there is more to explore, goodnight!

6 kommentarer:

  1. heihei:) kjekt å sjå at dokke kosa dokke:) island ser heilt fantastisk ut, men oss gler oss til å få dokke heim<3 veldig flotte bilde! stor klem fra oss

    SvarSlett
  2. I would like very much to visit this land because I think it is very beautiful and interesting!
    Thank you for this wonderful photos!
    Cinzia

    SvarSlett
  3. Åååå, no får eg heilt Islandslengsel....fekk faktisk lyst til å reise bortover med ein gong. Gullfoss ser fantastisk ut med snø, synd vegen bort til fossen var stengt, på grunn av snøen eller?
    Så flotte bilder både her og i innlegga før, den grå gampen var heilt herleg! Og Strokkur er helt spesielt. I gamle dager då eg jobba på island brukte dei å ha såpe i store Geysir( som ligg rett attmed Strokkur) tre gongar kvar sommar, og då spruta den 60 meter oppi lufta!
    Er spent på kvar turen dokka går i dag:-)

    SvarSlett
  4. Tusen takk for at du tar meg med på tur nok en gang :) Det var deilig å se herlige naturbilder, her jeg ligger i sofaen og formen ikke er helt på topp.
    Ha en fortsatt fin tur.
    Tusen takk for hyggelig kommentar hos meg, setter stor pris på det.
    Klem

    SvarSlett
  5. Fine turbilder og kunnskap om Island du deler her Jill :-) Ser ut som det kommer mer ;D Hærligt ! Har aldri vært her - men skal - en gang ! Gleder meg til fortsettelsen her hos deg :) God tur videre - enjoy !

    SvarSlett
  6. Wow så fantastiskt vackert!! Vilket annorlunda och intressant landskap! Njuter av dina bilder...:)

    SvarSlett

Hei på deg og takk for at du tittet innom her:)))

Hopp og sprett fra meg til deg:)