Skogafoss





 Fra toppen av majestetiske Skogafoss kan du skue utover Islands sørkyst.
Fjellet Mýrdalsjökull og vulkanen Katla er det som har utløp i Skogafoss.
Å gå opp trappetrinnene til toppen av fossen ble dagens trim.

Dette var dagens siste stoppested og vi har fått nyte mye av den vakre sørkysten
som også har store områder med jordbruk. En rute vi absolutt kan anbefale med 
mye serverdighete og god kaffe. Kjører du litt lenger kommer du til Vik som  er et utrolig fotogent
 område men tiden og lyset ble for knapp til et besøk. Vi håper på flere turmuligheter til Island.

En myte er at legenden og vikingen Þrasi Þórólfsson hadde
sitt oppsamlende gull bak Skogafossen. Vi fant ingenting!

FAKTA:
Skógafoss er et 25 m bredt og 60 m høgt fossefall ca. 5 km  vest for Skógar og 
sør for Eyjafjallajökull på Sør-Island. Fossen som er en av Islands vakreste, ble fredet i 1987.
( Fakta tekst lånt fra wikipedia )

RUTE:  Hele turen kjørte vi rute nr 1, kun ved Hella eller litt før tar du av mot rute 26 til Hekla.
 Ved Galtalækur  rett nedenfor Hekla kan du ta en grusvei og kjøre  tilbake men da 
skal du helst ha en 4 hjulstrekker. Eller bare ta rute 26 tilbake for å forsette videre på vei 1.

Kommentarer

  1. Flotte bilder, så bra at du deler naturopplevelsene på Island!Ha ei fortsatt fin helg! :-)

    SvarSlett
  2. Kjekt med `fereietur`ifra sofakroken ;) fine bilder, som alltid! Island er berre nydelig fint og spennende land! Kos dokke maaaaasse! :))

    SvarSlett
  3. I don't know why but the pictures taken in the Nordic countries have the colors and the lights very special!!!!
    Have a lovely day,
    Cinzia

    SvarSlett
  4. Nå styrter jeg bare inn i huj og hasta her for å fritte deg ut om navnet på jakken din!?? kommer just fra bytur og sjukt lyst på en lignende, kan du skjekke er du snill, type??

    Kommer tilbake ja, når jeg kan sitter å se, he he

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er Haglöfs sine nye jakker og det er ikke alle butikkene som har fått den inn. Du kan event bestille den her.

      http://www.outnorth.com/haglofs-eu/magi-q-down-hood.php

      Jakken er super å fotografere i, ( siden en står mye stille )den har ikke lufting så det skal være ganske kaldt før du skal gå en tung oppover bakke i den:)) svett svett:)))

      Slett
  5. Nydelege, nydelege bileter frå Island! Heldige med været og fantastisk lys!
    Dokke har vel berre ein dag att no så litt seint å kome md tips kanskje, men synes at dokke har fått med dokke veldig mykje!
    Sist eg var på Island var eg på fotworkshop på Snæfellsnes, ca tre timer nord for Reykjavik. Heilt fantastisk var der men blir nok litt stess med dagstur dit, anbefaler meir tid der. Island er større enn dei fleste trur og ein rekk ikkje alt på nokre dagar. Har vore på nord island og aust island og men ikkje heilt oppi nord vest. Det står på ønskelista no:-)...blant anna. Reknar med dokke bur i reykjavik, og det er no litt artig å få med seg eit bad i den blå lagune. Ikkje langt frå byen. Og så er det no verdt å bruke litt tid i sentrum også. Eg har så lyst til island igjen, og når eg ser på bileta dine får eg berre enda meir lyst! Nyt siste tida på island!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Mari:) Vi har vært i den Blå Lagune noen ganger og badet. Bare helt vanvittig herlig og bra for kroppen. Men ble lite med bilder der ute.
      Det har blitt et par kaffebarer i Rekjavik idag:) Og sushi på Samba, byens beste sies det.

      Ja vi skal tilbake alt til sommeren eller iallefall neste! I am in Love!!

      Slett
  6. Har sotte å kosa meg med bildene frå Island.Så mykje flott natur,digga desse flotte fossane.Flotte bilder :)

    SvarSlett
  7. Wow, så mange flotte bilder fra Island. Har sittet her og drømt meg helt bort. Alltid hatt lyst til å dra dit. Og fikk jo ikke mindre lyst nå heller. Virkelig spesiell og vakker natur.

    SvarSlett
  8. Underbara bilder!! Måste vara helt fantastiskt att få uppleva det! :))

    SvarSlett
  9. Dette er det ultimate sted å oppleve! Og tusen takk for at du deler din opplevelse herfra! Bare helt fantastisk Jill!!

    SvarSlett
  10. Nydelige bilder! For en opplevelse dette må være. Og det nest siste bildet - WOW!!

    SvarSlett
  11. En liten IPad blir for pinglete for bildene dine. De fortjener å vises på en diger vegg. Men akkurat nå sitter jeg her med IPad'n i fanget og er helt ... ja målløs. Noe så vakkert. Island må jeg besøke, dét er helt sikkert.

    SvarSlett
  12. fantastiske bilder!!!
    hilsen dirk :-)

    SvarSlett
  13. Da fikk jeg omsider tid til å nyte dine vakre reisebilder Jill, en varm kopp te og en tur til Island er jammen ikke å forakte en tidlig tirsdag morgen. Spennende natur og ikke minst annerledes natur enn hva jeg vanligvis omgir meg med, tøft! skjønner dere tirivdes her og at kamera ble flittig brukt.

    Jepp sann, ordna seg med jakke for min del å, men neimenn ikke enkelt på disse kjedebutikkene der hjelpa er dårlig og nesten ikke klekt ut av puberteten, he he Hadde jo virkelig behov for en jakke!! har jo iiiiingen fra før...

    Det slår meg at fargene Island er helt spesielle??!! i fjellet, ditt første bilde her, så godt å hvile øynene på og farger jeg bare digger så at jeg drar dem inn i interiøret også, me like :-)

    Ha en super uke videre snupps, hjemme eller fortsatt bort på tur :-) Anneklem som takk for hjelpa.

    SvarSlett
  14. Fantastiske bilder!! Har lenge hatt en drøm om å reise til Island, og den ble ikke mindre nå for å si det slik :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Hei på deg og takk for at du tittet innom her:)))

Hopp og sprett fra meg til deg:)