Lauparen 1434 m.o.h

 
Så mange fine drikkevann til firbente turvenner kun siste timen opp er det lite vann å se.


 Grytavatnet og Svartvassegga som ligger på 1217 m.o.h  litt av Grytavasstind 1328 m.o.h
Stiene opp til Lauparen er oversiktlige og veldig gode å gå.
Har du en godbit matmor.......camelback`n gikk av med pensjonen idag.....:((
Viktig å se seg tilbake på alt det vakre som er....
Dalen mellom Grytavatnet og Lauparen. Utrolig fint å campe.
 Rett under der skydotten svinger en til venstre og starter selv oppstigningen.
 Friends with benefits!
Utsikt mot Storfjorden.



 Bak varden ser du en glimt av Rollbotskorka.
Et par ganger ganske høyt oppe var Nansen litt skjelven i labbene, men det gikk fint.

 Fjellsveve er jeg ganske sikker på. Det må være et fint liv bare ingen tråkker på deg:))
 Vakker utsikt til Grytavatnet.
Turen til Lauparen har lagt hjerte mitt nært og det var et stort øyeblikk å erobre toppen.
Første toppen er Kvitnykja bak ligger Høgsvora som er en super tur det også.

 Lurer på om veggen der blir endel av Brudefølget, til høyre ser du Rollbotskorka igjen.

Hva tenker man i slike stunder.......
Et lite glimt av Molde langt der fremme.
Toppene Rollbotskorka, Ørastolen og Auskjeret ligg på rekke å rad. 3 topper på en dag??? 
Det er luftige tanker som går gjennom hode mitt...og takknemlighet!
 Nansen lurer på om han skal stå stille eller springe etter lemmenet han ser...guess what..
Tiden går når man prøver å telle tinder...
Nansen synes det var rett fantastiske å borre potene i den myke sneen. 
Om nuet kunne vare i en liten evighet kunne det være akkurat nå....

 Traff denne råkule kisen opp i fjellet.....
Han ville teste ut om superundertøyet til Devold var så bra som det sies å være....:))
 Endelig hjortepølse ved bålet....utsultet som vi var, energiforbruket var enormt idag.
 Jeg bare måtte og jeg tror ikke en eneste basselusk overlevde i det iskalde vannet.
Godt å tørke i kveldsolen med nytrukket varm kaffe.
En sliten liten venn...
 Kl.20.00 - kveldstemning....

Med maven full av havregryn, et snev av ditt og datt og litt attåt la vi ivei opp mot Grytavatnet. 
Mer som en defekt amazon klatrer jeg meg oppover, jeg trodde ikke det var mulig idag og det kjentes
 ut som at turen egentlig burde stoppe ved Grytavatnet. Men slik går det bare man ikke gir opp!! 

 Jo flere høydemeter vi la bak oss, fikk jeg mer og mer følelsen av å være på besøk i storstua
 til han "Sjøl`n".Følelsen av å se teppet med fjelltinder som åpenbarer seg er enorm. En fantastisk
tur som går rett inn på topp 5 lista....den har liksom alt. En perfekt dag å erobre Lauparen på!!

Life seems to reward those who take one more step
when they think they can`t. 
"unknown"

Nansen dro både til høyre og venstre idag i ren og skjær fryd og glede over å bli kjent
men absolutt alle lemmen som var der oppe....et par ble han veldig godt kjent med....og matmor
måtte til med et par avliving seanser....stakkars sinte søte små..

Turen inn til Grytavatnet er rene koseturen med flotte stier og sildrende bekker.
Fra Grytavatnet er det også flott å gå, en liten stigning til før du kommer opp i en liten vakker
dal med sauer og enda mer klukkende kilder. Her ser du rett opp til Lauparen.
 Etter du har gått dalen er det en grei stigning opp Trongbotnen før den ganske intensive turen 
 går opp til Lauparen, siste " timen" er den som krever ekstra mye energi.

Punktet der mange sier er vanskelig å komme opp droppet vi, vi gikk til høyre for 
smuget og det var det mye enklere for Nansen både opp og ned. 

NOTE:
Drikkevann kan du fylle opp i siste dalen før toppen som har flotte 
rennende kilder å ta av.Vær litt kritisk i lemmentider som nå. 

THANK YOU!!

Kommentarer

  1. For et knall bra innlegg! Fikk så lyst til å dra på fjellet nå.. Også DET været da! Jeg har også vært på Grytevannet i dag, men det ser ikke helt sånn ut.. Veldig fine bilder! Og veldig misunnelig! ;)
    Ha en fortsatt god helg!

    SvarSlett
  2. din blog gjør meg bare glad, så fine innlegg gang på gang . gleder meg allerede til neste innlegg. så flott og vakkert.

    SvarSlett
  3. Di tøffe fjellgeit! ♥
    S.M.A.S.K

    D-:)

    SvarSlett
  4. Storslåtte bilder!!! Sikkert en fantastisk tur! :-)

    SvarSlett
  5. Great and interesting.
    Yours. Have a nice day.

    Patricia

    SvarSlett
  6. Ahahahah, Nansen in very nice!!! Wonderful landscape and photos!
    Cinzia

    SvarSlett
  7. Hei Jill

    Hva gjør været fint med meg nyte denne vakre naturbilder,
    er alle så vakre å se på, dybder, farger og naturen er veldig vakker.

    Du fortjener et kompliment for den samme sammensetningen av denne serien.


    Hilsen fra Nederland og ønsker deg en fin søndag,

    Joop

    SvarSlett
  8. Jill, what an awesome hike to the summit. The views are stunning. Love the photos of Nansen, he is so cute. Gorgeous post and photos. Wishing you a happy week ahead!

    SvarSlett
  9. Wow, flotte bilder av fantstisk natur!For ei utsikt! Klem frå mari

    SvarSlett
  10. For en tur! Og bildet av Nansen i superunderøy - Priceless:)
    varm klem
    Hanne:)

    SvarSlett
  11. Neste gang jeg er på Vestnes, blir det Lauparen. Garantert! Dine bilder overbeviser meg om det. Herlig!!!

    SvarSlett
  12. HIMMEL OG HAV!!!! =)
    her er det bare med en gang å gi tommelen opp for deg!!
    dette er beste reklame på norges vakre natur!!
    for noen fjell! jeg nyyyter hvert et bilde her jeg sitter!
    os søte Nansen da! =)som også titter ned fra det høye fjell!
    WOW!!

    SvarSlett
  13. Nansen dressed up... that's just wrong! :-) especially with all the fur...

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Hei på deg og takk for at du tittet innom her:)))

Hopp og sprett fra meg til deg:)

Populære innlegg