Test av Huldreheimen Down.

Fornøyd fjellkjelle i sin gode og varme Huldreheimen Down.

Jeg har nå brukt Huldreheimen Down (175/75 cm )på overnatting telt hele året 2014.  
Det vil si at jeg har igjen to telturer i år så er jeg i mål for denne perioden. 
Jeg er 1,64 og ca 54 kg, posen passer veldig godt til damer/jenter på  rundt om denne størrelsen +/-. 
Jeg har vært veldig fornøyd med soveposen og kommer til å bruke den til jeg sliter den helt ut. 

Neste år satser jeg på lengre turer og er spent på hvordan det vil kunne utvikle seg. 
Hulderheimen Down blir iallefall med i sekken! Jeg liker den godt som helårspose så 
lenge gradestokken ikke faller hinsides!!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Varmeeffekt/isolasjonsevne 
(i forhold til vekt og oppgitt temperaturanbefaling):
Huldreheimen er en god pose som regulerer temperaturen godt
i forhold til min egen temparatur. Jeg blir lett nedkjølt så at posen 
er varm og puster godt er viktig for meg. Den har heller ikke
 blitt overopphetet og fuktig på varme sommernetter. 
Noe det ofte kan bli. Har overnattet i fjell med 11 minus og 8 m/s. 
Hadde jeg da hatt et bra liggeunderlag da hadde det gått bra. Men
med soveposen nesten rett ned på sne var noe kaldt. Bekledning var
superundertøy og dunjakke med lue. Du kan lese
om temperaturanbefalinger "tekniske beskrivelser"

Vekt (i forhold til oppgitt temperaturanbefaling og andre egenskaper):
På små overnattingsturer som jeg tar pr idag er ikke 
vekten på Huldreheimen noe å si på! (1,4 kg)etter min smak.

Liggekomfort:
Huldreheimen er myk og god. Den er veldig komfortabel
både å ligge i og oppå.

Detaljløsninger som hette, glidelås og stramming:
Detaljene på Huldreheimen er funksjonelle. 
Liker godt innerlommen som er oppe ved åpningen av posen. Hendig!
Eneste jeg savner er at det kan
være mulig å blåse opp hetten på soveposen som 
det blir en slags pute og du kan regulerer den selv 
med et munnstykke du "blæs" i. 

Fukttoleranse materialer:
Har aldri opplevd Huldreheimen bli fuktig inn i posen.
En sjelden gang utenpå men det er bare å riste av.
Jeg har nok heller ikke utfordret meg selv værmessig.

Utseende:
Om du bryr deg om utseende er også Huldreheimen 
rå knæsj både i farge og modell.

TEKNISKE BESKRIVELSE

En stor tusentakk til HELSPORT som har latt meg 
få være endel av testpanelet.

Kommentarer

  1. Både jenta og soveposen ser gode ut :-)

    LG :)

    SvarSlett
  2. Den posen så veldig både fin og god ut hva pris ligger den på?

    Bente -:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Bente:))

      Posen ligger på 4 495,- og er verdt hver en krone. Det finnes flere modeller av Huldreheimen til en billigere. Finner flere alternativer her: http://www.helsport.no/produkter/soveposer.

      Jill:))

      Slett
  3. Hello Jill,
    You need quality equipment to stay dry and warm. Great to have a good sleeping bag.
    You are on a wonderful location. That must be great to wake up in the morning.

    Kind regards,
    Marco

    SvarSlett
    Svar
    1. Quality epuipment indeed Marco! Warm and dry is the most importent:)

      take care:))

      Slett
  4. Very nice picture !

    Greetings - Monika + Bente

    SvarSlett
  5. Herleg! Men må bruke den ein god del for ein slik pris..

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt klart alt etter behovet. Lykken er at det finnes mange modeller og priser:))

      Turklem:))

      Slett
  6. Me encantan tus fotos...muy bonitas...un saludo desde Murcia...

    SvarSlett
  7. Hei Jill:)

    Har aldri kommentert her på bloggen din før men er ofte på besøk og får med meg hver eneste tur. Til stor inspirasjon for mange vil jeg tro.:) Hvordan er posen å vaske, eller må den renses? Kanskje litt dyr for folk som ikke er så aktive som det du er. Men den ser utrolig god og myk ut som du sier.

    Anett:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anett:))

      Da har jeg forhørt meg litt med Helsport også og svaret blir som følgende:

      Du kan vaske posen din på 40 grader og lav sentrifugering, Det er viktig å bruke et vaskemiddel som er laget for soveposer, slik at det ikke blir værende rester av vaskemiddelet i fyllet. Dersom du av for eksempel allergiske årsaker vil vaske posen på 60 grader går det bra med syntet posene, men det kan føre til kortere levetid på posen din, så igjen vil vi anbefale deg en lakenpose for å skåne posen for hyppige omganger i vaskemaskinen.
      Det man må tenke på er at man må ha en tørketrommel som man legger posen i sammen med tre-fire tennisballer som gjør at dunen får opp spensten igjen.

      Jill :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Hei på deg og takk for at du tittet innom her:)))

Hopp og sprett fra meg til deg:)

Populære innlegg