VELKOMMEN TIL MIN TURVERDEN!


Håper du finner noe som inspirerer eller gjør deg glad her inne. Jeg elsker å utforske det uregjerlige havet, naturen og fjellene, og når jeg får tenne et lite bål er lykken fullkommen:)
Jeg håper noen av mine bilder vil inspirere deg også til å utforske denne vakre naturen vi har. Leve et aktivt liv for å ta vare på deg selv!

Grip dagen og gjør den til din ......og del gleden med andre c",)

Camp Romedalen & Hallehornet (913)

Vakre Romedalen. Hallehornet er den første spissen du ser midt på bildet. 

 Slo opp camp ca midt i dalen. 
Etter vi har slått opp campen må vi utforske dalen litt før mørket kommer.
 Vel tilbake er det kosetid foran bålet med gobiter, pannekaker og brødbaking.
Se brødoppskrift lengst nede.

 Kan du høre lyden?
Så kom mørket.
 Ikke lett å se nordlyset med det blotte øyet, men med kamera og lang lukkertid ble det noe.



C A M P   R O M E D A L E N   D A G  2.


 Sov til kl 09.30. Vel lenge synes Nansen men han ligger helt i ro til jeg starter dagen.
En slags "morgen tøy og bøy" før frokost.
 Og turbaksten smakte - ekte campbrød med franske krydder.



Romedalstinden og Romedalen, slående vakkert!

Morgenkos.

D A G   2   T O P P T U R  T I L  H A L L E H O R N E T (913)

 Videre innover Romedalen er det ikke vei men mange fine plasser å slå opp telt.
 Bak den veggen der ligger Molladalen et sted.




 Klovtinden til høyre og selve gropen kalles Masdalskloven.


 Taggene du ser midt på bildet er endel av Molladalen.


 Tror Nansen var litt sliten, han sov i allefall godt der i fjellsiden.
 Men måtte se litt på høyden han også til slutt.

 Høstfargene i Romedalen var på det vakreste nå. Fantastisk å se til.


For første gang på camp kjente jeg en følelse av angst denne turen. Jeg klarte ikke helt å definere hva den kom av for jeg har aldri kjent den før. Men den klarte ikke å overstyre gleden over å få utforske en helt ny dal som Romedalen var for meg. Et uåpnet eventyr. Jeg kjente på forventningene over hva jeg skulle få se. Jo lenger jeg kom oppi fjellene og nærmet meg dalen kjente jeg den angsten eller redselen slippe taket mer og mer. Jo det er jo her jeg er trygg og det er her jeg føler meg hjemme. Det var utrolig godt å kjenne at jeg roet meg med den følelsen. Jeg har jo ikke lyst å blir redd det kjekkeste jeg vet om. Så like rolig som alltid slo jeg opp camp og gjorde klar bålplassen. 

Romedalen ( 6 km lang ) var først og fremst veldig vakker. I tillegg så var den faktisk ganske folksom, det var jeg ikke forberedt på. Mange hyggelige mennesker stoppet og tok en prat. Det stilnet med folk ut på ettermiddagen etter kake og kaffe invitasjoner fra koselige familier. Så kom den roen og stillheten jeg alltid søker etter en stjerneklar natt oppe i fjellene med meg og Nansen.... veldig glad for at jeg følte meg like rolig og trygg som alltid.

Det er dette som gir kroppen det påfyllet den trenger og ligge slik 
foran bålet alene med bikkja en vakker høstkveld under stjernene.

Jeg har ei venninne som jeg setter enormt pris på her inne i Ørsta, og da hun nevnte Hallehornet kjente jeg med engang at den toppen skulle vi prøve på dagen etter. Det var en utrolig vakker tur midt i tinderiket Ørsta. Det yrer av vakre fjell her inne. Så etter en god natt med søvn etter at vi hadde prøvd å ta bilder av nordlyset som glimtet såvidt var det bare å gjøre seg klar til Hallehornet. 
Veien er bare å kjøre til slutten av dalen og gå opp mellom hyttene. Der finner du stien som er fin å gå i tørt vær, men sikkert sleip og glatt når det regner. Jo dette ble to flotte dager og vi skulle gjerne vært en dag eller to til. Men det kommer flere muligheter både for deg og meg....


 PANNEBRØDOPPSKRIFT.

ca 4 dl med sammalt hvete
6 dl med rugmel
sukker og salt etter smak og behag.
Gjær i pulver form
og tilslutt en god slomp franske urter
Ha smør i bunnen av pannen....

Blandet alt i en brødpose før jeg dro hjemmefra. Når jeg kom til campen 
tok jeg i det vannet jeg trengte, knadde brødet i posen så jeg slapp alt rotet.
Og på 1-2-3 var brødet klar til heving ved bålet. Etter en time så satte jeg gryta 
nærmere bålet og der stod det hele kvelden og "stekte" Smakte 
utrolig godt med sprø skorpe dagen etter.

 Oppskriften er ikke eksakt og du kan jo
blande i endel mer om du har lyst.

Laget også pannekakene av rugmel og sammalt hvete 
og dem smaker kjempegodt. Grovere en vanlige pannekaker
og bedre smak synes jeg.

8 kommentarer:

  1. det er en av mine yndlings blog !! helt utrolig flotte bilder !

    SvarSlett
  2. Veldig flotte bilder fra vakker natur. Pannebrødet fristet! Riktig god helg fra Birte

    SvarSlett
  3. Romedalen er en plass man skulle besøkt ser jeg. Utrolig så pent der var.

    Inspirert igjen!

    Bente -:)

    SvarSlett
  4. Så ut til å være en steike flott plass. Mange fine bilder!

    SvarSlett
  5. Så flote minner du deler.
    Du og Nansen.
    Er for galt at eg er allergisk, for det ser fole kjekt ut å ha med hund på tur.

    klem og god helg :-)

    SvarSlett
  6. Beautiful trekking. It's always nice to discover new ways to move forward! The mountains of Norway are amazing, no comparison !!!
    Take care <°(((<

    Bia
    www.biaviagemambiental.blogspot.com

    SvarSlett
  7. Nyter å "være med" deg på tur! :)

    SvarSlett
  8. Hei! Mange fine bilder frå favoritt dalen min og Hallehornet.

    SvarSlett

Hei på deg og takk for at du tittet innom her:)))

Hopp og sprett fra meg til deg:)