Den naturlige stillheten.

Ut for å lete etter stillheten, den naturlige stillheten vi finner mellom hav og fjell.





Påskestemning på alle måter.
Små er vi i alt dette storslåtte.
Klatremus og Nansen.
Ja ja, jeg får jo bare stå her å vente da....
Jeg sier bare " tenk hadde hun vært like tålmodig når jeg skal snuse" voff!!
Sunnmørsalper.



Norsk Turmat, jegergryten er en favoritt!
"Ein av dei gjevaste lydane"
Stillhet..


To ørner som svever. 

Så må vi tusle tasle hjem..

En skihopper tar kveldens siste hopp.



Den tiden da det endelig er turmuligheter i dagslys etter endt arbeidsdag har kommet. Forleden dag var akkurat slik. Det var denne helt spesielt vakre dagen med solskinn og speilblankt hav. Det var bare å slippe alt for å nyte resten av dagen ute. Som ofte oppsøker jeg da stillheten, den naturlige stillheten vi finner ute i naturen. Det er jo sjelden helt stille der ute, kanskje en og annen natt kan være stille i fjellet eller skogen. Men lydene påvirker oss på en helt annen måte enn menneskeskapte lyder. 

Denne stillheten ute er helt spesiell, og bør vernes mot oss mennesker som graver oss lenger og lenger inn i naturen. Den står i stor kontrast til hverdagen som utfordrer oss med støy fra alle kanter. Der ute på stille dager må en spisse ørene ekstra godt for å høre suset over furutoppene, og du kjenner sansene dine er veldig tilstede. Ofte tar vi oss ikke tid til å lytte, lytte til oss selv og andre. Jo mer vi sitter der ute i stillheten jo mer kommer våre egne tanker og følelser frem, for noen skremmende om hva som skjuler seg der, for andre godt og nært. Men det er også her i stillheten du finner deg selv. Og det er i stillheten du får mye av visdommen du bærer med deg videre i livet.

"Det er i stillheten du 
finner deg selv!"

Det kan være mange grunner for at vi oppsøker naturen, men jeg tror vi alle har et felles mål som er å finne roen man får av å sitte på en fjellknaus å bare lytte.  Det blir ikke det samme som å sitte i et stille rom. Jeg finner alltid den beste stillheten ute.

Det er noe ved lyden av padleårens bølgeskvulp i det den treffer havflaten. Eller når et streif av vind når toppene på furua som svaier svakt. Fuglekvitter eller kvister som knekker på skogsstien. Elver og bekker som klukker, eller fossefallets kraftige sus. Sitte ved bålet å høre på knitringen en sen kveld. Alt dette gjør noe med meg, å ganske sikkert med deg også. Men hvorfor akkurat dette gir slik ro finnes sikkert mange svar på. Det er nok et naturlig behov vi har nedarvet fra svunne tider.  Og behovet for den er der. Jeg tenker at man blir godt kjent med seg selv av å søke til stillheten. Ta seg tid til å lytte og forstå.

 "Idag burde stillhet eller det å gå i skog og fjell bli anbefalt på resept, en grønn resept med kaffekjele til."
Kanskje også en munnkurv ) :))

Så kanskje du skal ut å lete etter stillheten i påsken? Jeg kan love at det vil
gjøre godt og at du garantert vil oppsøke den igjen. Og du har vel fått med deg de nye fjellvettreglene.

GOD PÅSKE!

FJELLVETTREGLER
F  O  R   H  U  N  D  E  R

Kommentarer

  1. Som vanligt alldeles underbara bilder!!
    Så otroligt vackert det är där du bor :)

    och GLAD PÅSK till dej med!! :D

    SvarSlett
  2. så bra skrevet Jill ! Og bildene er jo som vanlig toppers !

    SvarSlett
  3. Flotte bilder (som alltid), Jill!

    SvarSlett
  4. Great view from Norway!
    It's a pity to be so cold now... I would love to know your country in the hottest time, cause here in Brazil our winter is almost like a fall, just a little cooler, rs.

    Nice Sunday!!!

    Bia <°(((<
    www.biaviagemambiental.blogspot.com

    SvarSlett
  5. Enig med du; ute finner jeg den beste stillheten og dermed tilbake til meg selv. Takk for nydelige bilder som bringer meg ut til vakre fjell og fjorder:)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Hei på deg og takk for at du tittet innom her:)))

Hopp og sprett fra meg til deg:)