En hel halv telttur!

Gjengen venter på fergen. 
Rett inn Hjørundfjorden. Midt på bildet viser piren til Slogen.
Sunnmørsalper popper opp.
Frodige marker og høyreiste fjell som Romedalstinden, Kolåstinden og Fingeren.
Kolåstinden og Fingern.
Luftig hyttegrend med Romedalstinden som bakgrunn.


Hallehornet er lett å kjenne igjen mellom trærne.


Viktig med camptjeneste. Noah var ansvarlig for vannforsyninger.
 Fra blå himmel til tunge mørke skyer på 1-2-3.
 En som skulle fange middag...
 Etter regnet håpet jeg at regnbuen skulle vise sitt åsyn. Det gjorde den ikke.
Ei søye var særdeles nyskjerrig.
Og noe selskapsyk...


Så var det endelig rom for en telttur med Noah og Nansen. Vi er på det planet at jeg legger opp enkle turer med mye lek og morro for at han skal like å være på telttur. Jeg har lært noen jungeltriks og det har fungert utmerket så langt.  På vei inn til Romedalen som var turmålet, diskuterte vi hvem skulle ha ansvar for hva. Noah skulle ha ansvar for å bære vann og jeg for å lage middag. Vi skulle sette opp teltet sammen. Godt å se at han synes det er stas å få oppgaver. Gleder meg alt til han skal hjelpe meg å klippe plenen hjemme....:)

Ørstaområdet er et eldorado av høyreiste sunnmørsalper. Selve Romedalen er omringet av kjendiser som Kolåstinden og Romedalstinden på østsiden.  På vestsiden finner du topper som  Kjerringa, Sveddalstinden og Høgehornet. Molladalen ligger bare et steinkast fra denne grønne dalen som er ganske flat, frodig og vakker. Flere steder kan man også kaste ut fiskesnøret. Man kan kjøre helt frem til eventuelle teltplass. Derfor et flott alternativ for å ha med barn på tur. 

Strålende vær hadde vi hele veien fra øya. Men i det vi pakket ut av bilen ser jeg regnfulle skyer komme sakte innover dalen. Fikk satt opp teltet enda raskere denne gangen. Greit var det. I det vi setter siste teltpluggen i jorden plasker det ned. Vi kryper inn i teltet og koser oss med litt godterier. Det er meget god avkobling å ligge slik å høre regnet tromme på telttaket synes jeg. Det virket som guttene også synes det.  

Regnet stilnet og vi var ivrige med å komme i gang med arbeidsoppgavene. Noah hentet vann til middag. Ja han tilbydde seg til og med å fange middagen der han sprang ned til elven med håven. Liten fangst men jeg forstod det slik at han hadde sett noen store fisker der trodde han.... Elven er grunn og ganske trygg ved teltplassen vi valgte. Det var bare et par meter ned og veldig oversiktlig. Fiskene fikk være i fred så vi dundret til med pannekaker og bacon. 

Kvelden kom sigende og kort fortalt så skjer det som kan skje med disse små. At en liten kar hadde mest lyst å sove i sengen til momo! Skulle momo gi seg så lett? Vel, jeg prøvde å overtale noe men kjente at jeg ville vise han at vi kunne ombestemme oss også. Men at vi ikke kunne gjøre det hver gang. Vi ble enige om å pakke denne gangen men neste tur skulle vi ligge i teltet hele natten......

Like blide og fornøyde pakket vi alt vi hadde pakket ut, inn igjen...puh!! Man kan føle seg som et pakkesel noen ganger!  Med en fornøyd og trett liten kar i baksetet, en noe forvirret Nansen i bagasjerommet og en litt sliten momo bak rattet kjørte vi hjemover...

SNIPP SNAP SNUTE 
SÅ VAR TELTEVENTYRET UTE!

Godt å høre regnet tromme på telttaket.
video

Kommentarer

  1. Du finner de fineste plassene og har en flott gjeng! Og for en natur; har hørt mye om sunnmørsalpene! Dine bilder gjør det ikke mindre fristene å reise dit.. God søndag videre.

    SvarSlett
  2. så morsomt historie :-) Da blir det en hel natt neste gangen :-) Flotte bilder !

    SvarSlett
  3. Herlig gjeng på tur!!

    Bente -:)

    SvarSlett
  4. Herlig å ha med unger på tur.

    SvarSlett
  5. Barna er så inderlig til stede på tur. Det er herlig - men ting kan endre seg brått uten forvarsel :) For en herlig liten kar. Tror du avsluttet turen på en lur måte. Dere fikk noen koselige timer sammen likevel... men jeg ser "pakkesel-spøkelset" for momo, hihi... Har følt meg som ett opptil flere ganger.

    Nydelig sted, stemning og bilder. Nok en kjekk opplevelse sammen lagret i minneboka ♡

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Hei på deg og takk for at du tittet innom her:)))

Hopp og sprett fra meg til deg:)

Populære innlegg