Barn på tur.....



 Første pause etter 20 min. En liten sjokoladebit smakte. Da måtte jeg ta sekken hans:)
Og pauser ble det. God tålmodighet er lurt å pakke i sekken. Nansen sympatiserer med det meste.
Finne på små rare ting som gjør turen lettere. Springe sammen med Nansen er tydelig gøy.
 Lete etter bær og sommerfugler. Kanskje det er skjulte skatter i gresset.
Skal tro hvorfor det står et lite ensom tre akkurat her...så mange spørsmål.
  Dessuten gjemte det seg troll under broene på turstiene. Da måtte vi springe over.....huh!!
Det beste var nok å rive av seg klærne å hoppe i vannet.
 Snart klar for grillmør som er ekstra godt etter en lang gåtur og et kaldt bad.
Hehe Nansen vil også kose. Morro å se oss selv på mobilen gjennom gopro`n:)
 For dere som leste om forrige tur så kjenner dere igjen Jutevatnet. 
En liten turgutt.
Noah skulle ta bilde. 

 Til knærne men ikke lenger.....tenke seg til. Ikke på en varm dag engang kan han bløyte ræva.

 Jeg har hatt noe flotte teltturer her ved Jutevatnet. 

Noah er fotograf. Denne gangen fikk han med hele meg uten at jeg måtte bøye meg ned...
Etter å ha gått i 6 timer må jeg si at det var lov å hvile på benken. Men han holdt på å sovne:))

 Jeg hadde nok planlagt en litt lang tur idag men jeg tenkte som jeg alltid gjør. Vi går så langt vi klarer så snur vi. Uansett er målet turen i seg selv. I hele 6 timer var vi ute. Pauser hadde vi men det skulle jo bare mangle. Og noen bestikkelser fulgte vel også med i mine alltid fulle turlommer. Men det viktigste, vann. Masse vann. Så vi drakk vann og tisset i et sett. Fant på mange tisserim og sang i vei. Hadde med solo også men han foretrakk vann. Jeg passer alltid på at han drikker på det jevne for å ikke gå tom. Spesielt på en varm dag som det var på denne turen. Da klarer han mye mer.

 Jeg hørte kun en gang at det var kjedelig å gå, men veien fra parkeringsplassen til Jutevatnet er noe langdryg for barn så ikke så rart at den kom. Det skal være sagt at kommentaren " ej elska å gå momo" kom også bare en gang......hehe:) Jeg hadde egentlig forberedt meg på at her kunne det bli trått men gutten imponerte stort.  Men største poteten var nok turkniven jeg hadde i sekken. En som var litt mindre enn min. En flott kniv med slire. Den skulle han få henge på buksen når vi kom frem til Jutevatnet. Så skulle den få henge hele veien tilbake også. Men ikke lov å bruke mens man går. Lærte også at man alltid skal skjære vekk fra kroppen. Det var veldig spennende å kjekt skal dere vite. Viktig å lære dem respekt for slike ting. 

NOEN IDEER OG RÅD:

1. Når barnet går lei, fokuser på noe annet fremfor å kanskje bli litt irritert. 
2. Barn elsker historier og glemmer da ofte tid og sted. Selv om dem går. 
3. Oppdagelseferd - let etter bær, sommerfugler, dyrespor, dyrebæsj ( gjette hvilket dyr) , blomster, se figurer i skyene ovs.
4. Idag hadde vi en lek der at under alle "broene" som var stien var det troll under så da måtte vi løpe.
5. Gjerne lån bort fotokamera eller om du har et gammelt pocketkamera. Gøy for barna å ta bilder.
6. Ta med en liten pose som man kan samle skatter i. Ting man finner langs stien. 
7. Tisse konkurranse for gutter, hvem tisser lengst ...gutter altså! Dere kan alltids prøve jenter:)
8. Lage rim er gøy.
9.  En overraskelsepause. Ta med en liten ting så du kan overraske barnet med.
10. Og selvsagt må man fiske.
11. Barn og dyr er aldri feil. Nansen og Noah koser seg stort sammen.

Det finnes nok mange gode råd, MEN man må ikke finne på noe hele tiden. Barn kan også kjenne på at det kan være litt tungt å gå, lære at man av og til må "ta seg litt sammen" . Om ikke kan det lett bli mas hele tiden. Man må jo bruke sin sunne fornuft tenker jeg. Barn er forskjellige. Det eneste som er sikkert er at omtrent alle barn liker å være ute i naturen. Så lag matpakke og pakk sekken å kom dere ut!

Premien var at han skulle få kjøpe den største isen han ville ha på Sjøholt. 
Han klarte så vidt å spise den opp før han sovnet......

Et glimt av Jutevatnet. 
video

Kommentarer

  1. Svar
    1. Takk Dirk:)) jeg får fremdeles ikke kommentere på bloggen din:)) Da må jeg lage en google konto og det har jeg ikke gjort:)

      Slett
  2. Hey Jill,
    Nice shots. So funny to see you with that little tough guy.
    That must be cozy with him on your trip. So nice!!

    Kind regards,
    Marco

    SvarSlett
    Svar
    1. It`s very cozy and I hope there will be many many hikes together :))

      Slett
  3. Hello, looks like an awesome day, a great hike with the little one and Nansen! Beautiful photos! Happy weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks Eileen:)) it sure was a hot day but very funny:))

      Slett
  4. Du tar så kule bilder og det er en fryd å lese innleggene dine selv om jeg ikke kommenterer så ofte, skal bli flinkere til det ;ø)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hjertelig takk for en flott komplement Rolf:) Ja vi kan vel bli flinker alle sammen til det:)) Det er inspirerende å besøke andre blogger men ikke alltid tiden strekker til:))

      Slett
  5. Herlig å ha med barn på tur - likte så godt det bilde der de begge - gutten og Nansen - ligger på benken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vi har det virkelig morro og jeg håper han kommer til å like det i fremtiden også:)) Ser for meg en turkompis:)))

      Slett
  6. Nydelige bilder fra en flott tur, Jill! :) Mange herlige blinkskudd av dere også. Og mange supre råd for turer med barn. Jeg har ofte "trylledrops" med til vesla mi som er på samme alder. Hun ser hva det er, men siden trylledrops er med på tur så er de faktisk det. Og de funker. Et par stykker, kanskje flere farger.. og så er det full fart i beina igjen ^_^

    Viktig med litt pauser og drikke underveis. Tenker også at de har godt av å kjenne at det kan være litt tungt av og til og yte litt mer noen ganger, men vi har alle ulik dagsform. Ser det an litt. Kjenner jeg ofte bruker mye energi på å fokusere og vinkle ting underveis til noe bra når jeg har med de to yngste på tur. Det funker. De har aldri klaget etter en tur om det gjerne har vært litt trått av og til underveis. Mestring og motivasjon gjør susen :))

    Gode minner med barnebarnet det der. Skulle gjerne lånt sjarmøren Nansen på tur også. For en god turkompis :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja helt enig at det kan kjenner på energien at man bruker selv mye på å fokuserer og vinkle i positiv retning. Men for en investering det er:))) tomler opp Eli:))

      Slett
  7. Underbara bilder!!! Ni ser ut att ha haft en riktigt mysig dag! :D

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Hei på deg og takk for at du tittet innom her:)))

Hopp og sprett fra meg til deg:)