Fototips.



Før solen titter frem er lyset ganske dempet.

Lyset påvirker oss i alt vi gjør. Om det er mykt eller skarpt lys så går vi inn i forskjellige modus/stemninger. Det myke lyset gir ro og det skarpe lyset gir energi. Jeg slutter aldri å fasineres av evnen det har til å forandre seg etter vær, vind, årstid og tidspunkt på dagen.  Det får frem mye følelser i oss. Vi husker gjerne hva vi tenker å føler når vi står foran et øyeblikk med dramatisk lys. Å fange disse helt spesielle øyeblikkene er det som inspirerer meg til å ta med kameraet ut, igjen og igjen!  Her er noen tanker jeg prøver å ta med i tursekken når jeg skal ut med kameraet.

Med tiden har jeg blitt mer bevisst på hvilke elementer et bilde burde bestå av og hva jeg ønsker å oppnå med bilde. Dette kan være utfordrende siden man da også må tenke på flere faktorer. Hva skal bilde fortelle, stemmer bakgrunn med forgrunn,  og hvor skal lyset falle for å skape den rette stemningen, får jeg frem det jeg ønsker? Å få et bilde til å snakke er en interessant prosess og ikke minst vanskelig synes jeg.  Når du ser andres bilder sitter du alltid igjen med en tanke eller to. Men har du noen gang tenkt på hva ditt eget bilde forteller deg?



Når man stiller seg spørmålet " hvor i bilde skal lyset falle "  finnes det sikkert noen gylne regler på dette. Men mine egne erfaringer tilsier at når man får solen direkte på motivet kan bildene ofte bli veldig harde. Ved å utnytte skygge med hjelp av skyer eller trær kan det gi bildene et mykere preg. Sidelys er mer spennende å jobbe med. Det gir bilde både dybde, skygge og fine overganger. Motlys derimot kan være desto mer utfordrende men kan samtidig gi spennende effekter.  Å ha en reflekfor for å gi lys til evntuelle skyggepartier kan være nyttig å ha i sekken. Jeg bruker ofte sølvfolie siden det tar mindre plass. Når det gjelder vintertid og toppturer kan det være verdt og vurdere å undereksponere bilde for å unngå utbrente partier. 

Posisjon og vinkel utgjør også en forskjell. Selv om det er mest vanlig å være på høyde med motivet, kan det å sette seg på huk eller klatre litt opp i høyden være med på å gjøre bilde mye mer spennende. Du skal heller ikke være redd for å gå nærmere motivet for å fremheve dette.

Du kan godt si at lys og motiv utgjør et bilde
men hvor du har din egen posisjon i det du tar bilde utgjør ganske mye det også
.
 

I brytningsfasen morgen eller kveld vil du som regel finne det beste fotolyset. Når jeg er ute på telttur havner både jeg og soveposen utenfor teltet tidlig morgen når været tillater det. I tillegg til det flotte fotolyset er det en helt spesiell opplevelse å ligge slik å se moderjord våkne til liv. Det føles veldig nært, og det er slike øyeblikk vi alle burde få oppleve.


Det er verdt å huske på at det er med kamera man fanger lyset.  For å utnytte kameraet ditt fullt ut bør du beherske de manuelle innstilligene på kameraet. Klarer du dette blir du også en dyktigere fotograf. Jeg er selv også i den fasen jeg prøver å bli flinkere på akkurat det. Så derfor skriver jeg ikke noe om det manuelle innstillingene denne gangen. Håper du fikk litt utbytte av tankerekkene fra tursekken:)

Motlys gir spennende effekter. En morgenstund man higer etter....

På denne årstiden kryr det med spennende motiver.
 Vil ønske deg en fin førjulstid med mange god blinkskudd i :))

Nå og da kommer det spørsmål om tips til kamera
Her er et par.

Det er mange gode kamera idag. Men skal du ha en lite kamera med på tur kan jeg trygt anbefale G-serien til Canon.Jeg har selv slitt ut 2 Canon PowerShot G12. Det koster ikke hinsides heller.

Også Sony a6000 er et særdeles godt kamera. Det er kameraet jeg selv bruker akkurat nå. Jeg er kjempe fornøyd. Noe dyrere kamera men verdt det.Her kan du også bytte objektiver.
For deg som går mye på tur alene kan det være lurt å sjekke om kameraet har mulighet for fjernstyring fra mob. Det betyr at du får lastet ned en applikasjon på mobilen din som du kobler til kameraet. Sett kameraet på stativ. Bruk mobilen som fjernutløser samt du ser på mobilen din hva du tar bilde av. Da er det bare å knipse når motivet er klart. Storartet kjekt! !
 

Kommentarer

  1. Hei :) Du tar helt nydelige bilder! Hvilket kamera har du? Og har du tips til et enkelt amatør kamera som er lett å ha med seg rundt på turer?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og hjertelig takk:) Akkurat nå bruker jeg et Sony a6000, meget bra kamera. Et supert kamera å ha med på tur er G serien til Canon. Som G1 OVS. Har hatt to av dem og slitt ut begge:)))
      Men det er veldig mange bra kamera idag så det går nesten ikke an å kjøpe et som ikke fungerer. Det kommer jo an på hvor kresen du er også. Men Canon G1 eller G12 vil jeg tro du blir fornøyd med uansett:))

      Slett
  2. Impresionantes imagenes, Jill c" !!!
    Un abrazo.

    SvarSlett
  3. Veldig kjekt at du deler litt fototips, følger deg på IG har liker bildene dine. Manuelle innstillinger tar litt tid, men det gjør en stor forskjell, jeg prøver også mer og mer på det, så om du skriver noe om dette også etterhvert, så er det veldig bra ��

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Marit:)) Ja har en vei å gå der så jeg håper det kommer etter hvert. Så da kommer vel et innlegg om det:))

      Ja følger jo deg og samojeden din også:)) ha en fin førjulstid:))

      Slett
  4. Veldig kjekt at du deler litt fototips, følger deg på IG har liker bildene dine. Manuelle innstillinger tar litt tid, men det gjør en stor forskjell, jeg prøver også mer og mer på det, så om du skriver noe om dette også etterhvert, så er det veldig bra ��

    SvarSlett
  5. Hello Jill,
    Photography is not always easy to do. You are right with all things as light and the place you are.
    But your pictures are always amazing. They are of high quality. Really!!
    These are great again with a wonderful light. And you got always a nice model, your truly dog.

    Kind regards,
    Marco

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks Marco! Wish you a great christmas:)) take care u:)

      Slett
  6. Enig i fototips! Godt man får en påminnelse. Jeg glemmer det ofte selv.

    Karl H.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, men jo mer man tar bilder jo mer husker man:)) forhåpentligvis:)) hehe:)

      Slett
  7. Flott Jill

    Jeg vil også ønske deg en fin førjulstid :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anita:) og det samme til deg:))

      Slett
  8. Fulgt deg litt - og bildene du brukte i denne artikkelen var svært fine. Liker. Padler, går turer og tar bilder selv https://e39.smugmug.com og synest derfor det er ekstra gøy å se hva du klarer. Det blir jo lett mye av det samme om og om igjen, men så klarer vi av og til å treffe blink. Det har du virkelig gjort med bildene i denne artikkelen.

    Mye fotografering gir resultat, og mange turer gir mersmak. Forsett;-)

    Mvh Tore

    SvarSlett
    Svar
    1. Hjertelig takk. Alltid hyggelig å få en kompliment av noen som kan å ta bilder:)) Ja, blir mye det samme. Ofte vrir jeg hjernen etter å prøve å klekke ut noe nytt:) hehe. Sabla vanskelig gitt:)

      Ha en riktig fin jul:)

      Slett
  9. Hei Jill:)

    Gikk også til innkjøp av G12 og særdeles fornøyd med det.
    Takk for gode fototips! Kan aldri få nok av det.

    Oda


    SvarSlett
    Svar
    1. Ja G12`n er et sabla godt turkamera:) Bare hyggelig:)

      Slett

Legg inn en kommentar

Hei på deg og takk for at du tittet innom her:)))

Hopp og sprett fra meg til deg:)