VELKOMMEN TIL MIN TURVERDEN!


Håper du finner noe som inspirerer eller gjør deg glad her inne. Jeg elsker å utforske det uregjerlige havet, naturen og fjellene, og når jeg får tenne et lite bål er lykken fullkommen:)
Jeg håper noen av mine bilder vil inspirere deg også til å utforske denne vakre naturen vi har. Leve et aktivt liv for å ta vare på deg selv!

Grip dagen og gjør den til din ......og del gleden med andre c",)

En påminnelse om bålvett.

 
Jeg tror egentlig man aldri vokser fra å sitte med en pinne å rote i bålet...
 
 I tidsrommet 15. april - 15. september er det et generelt forbud mot å gjøre opp ild i eller i nærheten av skog og mark uten særskilt tillatelse. De fleste av oss turentusiaster har godt bålvett. Det er likevel innafor å repetere litt om hva bålbrenning i sommerhalvåret kan innebære. Kanskje er du også en som er står i startgropen av ditt nye turliv og søker litt kunnskap. Man finner jo mye informasjon bare ved å gjøre et googlesøk. Men her har jeg samlet noen få tankerekker og en paragraf.

 Å sitte ved et bål i utmarken er rett en høydare i livet. Den velkjente knitrelyden får frem urinstinktet i oss. Jeg tror mange får en helt annen ro ved bålet enn man evntuelt ville få andre steder. Jeg finner det fasinerende at for tusener av år siden satt vi på samme måten.  Andre behov og fasiliteter, men jeg liker å tenke at den grunnleggende følelsen for å skape ro og harmoni i kroppen, var den samme da som nå. Og ikke minst har det vært et naturlig samlingspunkt.

Jeg vil også tro at vær, vind, sted og "bebyggelse" var noe man også tok i betrakning da når man kveiket opp bålet.  Det er iallefall viktig å tenke over før man fyrer løst med fyrstikkene sine. Skogbranner blir ofte til av uforsiktig bruk av ild. Da klinkes det til med paragrafer så uvettige folk kan forholde seg til. Denne ble  oppdatert 1. januar  i fjor.


PARAGRAFEN LYDER FØLGENDE:

§ 3.Generelle krav til aktsomhet

Enhver plikter å vise aktsomhet ved gjennomføring av aktivitet som kan føre til brann.

Det er forbudt å gjøre opp ild eller behandle brannfarlige gjenstander utendørs under slike forhold eller på en slik måte at det kan føre til brann. Oppgjort ild må ikke forlates før den er fullstendig slokket.

Det er i tidsrommet 15. april til 15. september forbudt å gjøre opp ild i eller i nærheten av skog og annen utmark uten tillatelse fra kommunen. Kommunestyret selv kan gjennom lokal forskrift fravike dette forbudet dersom lokale forhold tilsier det. Det er likevel tillatt å gjøre opp ild der det åpenbart ikke kan medføre brann.

Hvis brannfaren er spesielt stor utover tidsrommet nevnt i tredje ledd, kan kommunen innføre forbud mot å gjøre opp ild eller behandle brannfarlige gjenstander utendørs i bestemte områder. Forbudet kan vedtas som forskrift uten forhåndsvarsling og kunngjøring etter forvaltningsloven § 37 andre ledd og § 38 første ledd bokstav c). Kommunen skal sørge for å gjøre forbudet alminnelig kjent på stedet det gjelder.


Finn gjerne en bålplass som allerede er etablert. Denne lå en fin meter fra vannekanten.  Siden det var vindstille var det innafor å lage et lite bål. Jeg fant likevel noe steiner ekstra til å bygge opp bålgruven med. Siden marken alt hadde blitt ganske tørr, vannet jeg et godt område rundt bålet før jeg fyrte. Samme prosess når jeg skulle slukke. Et par ekstra omganger med vann skader ikke.

Synes å huske jeg leste et indiansk ordtak et sted som lød følgende: 
"DEN HVITE MANNS BÅL ER ALLTID FOR STORT".

Du kommer deg langt med et lite bål. Ikke fyr mer en du har behov for. Det skal egentlig ikke så mye ved til før du får kokt opp kaffekjelen.  Finn gammel tørr ved på bakken og fyr litt etter litt. Ikke legg all veden på bålet umiddelbart.  Da har du også lettere kontroll.

Slike stunder som dette......♥


Et finnes et preg av Alaskas ville natur på sunnmøre også.


BÅLREGLER Å HA MED I TURSEKKEN:
  • Bruk helst bålgruver som alt er etablert.
  • Sjekke værmeldingen, det kan raskt blåse opp.
  • Rydd gjerne på bakken og bruk kvistene som ligger der.
  • Vann tilgjengelig.
  • Ikke lag bålet større enn at du har kontroll over.
  • Tenk over hvor du plasserer bålet i forhold til vindretning/styrke og vegetasjon.
  •  Unngå å brenne materiale som gir gnister (papir, bartre, lyng og lignende)
  • Hold oppsyn med bålet så lenge det er tent.
  • Bygg opp steiner rundt bålet. / Bålgruve.
  • Forlat aldri bålet før du er helt sikker på at det er skikkelig slokket.
  • Om uhellet er ute, bruk grener til å prøve å slukke, stripp grenen nesten helt ned til noen få blader igjen. ikke slå men kost tilbake mot flammene. Ring 110.
  • Ta med deg søppel 
  • Alltid en ansvarlig person ved bålet.

  video
Denne lyden altså.....


 Kilder:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei på deg og takk for at du tittet innom her:)))

Hopp og sprett fra meg til deg:)