Blåskjerdigen 1062 moh.



Turen til Blåskjerdingen er en super tur. Du kjører til Vatne og tar av mot Vatnedalen. Rett etter en liten husklynge ved Krogsætra ser du skiltet til Blåskjerdingen. Starter med fin fin traktorvei et par svinger. Deretter fin sti. Terrenget er variert til du kommer til en ganske stor varde. Etter det blir det mer og mer ur. Men stien dukker opp igjen inn i mellom.

 Fjellet har mye å by på av utsikt når du kommer på toppen. Det er to topper å erobre.  Som du ser på bildet er det et skar mellom toppene. Toppen mot nord er den høyeste på 1069 moh. I sør et stort flatt område på 1062 moh. Det er mange som går ned skaret og opp på det høyeste punktet. Noe jeg definitivt skal gjøre neste gang. Så da blir Nansen hjemme.  Skaret ble også brukt som et slags målingspunkt fra sjøen i "hine hårde kår". Turen er veldig godt merket så du går deg overhode ikke bort om havtåken ikke fanger deg. Noe den absolutt kan så nært havet. Det har forekommet redningsaksjoner der pga tåke. Dette er også en fin topptur vinterstid vil jeg absolutt tro. Jeg hadde nok unngått kantene på vinterstid da jeg kan tenke meg det er danner seg lett skavler der.

Uten at jeg kan alle "råsene" vet jeg at fjellet er lett å nå fra flere sider. Det finnes også flere muligheter for nedstigning som over Tindefjellet. Det skal vist ikke være noen naturlig rås ned men har hørt av "lokale" går du mot Vestresætra.


Tatt fra Sulafjellet mot Blåskjerdingen.


Det kan virke som dette er en varde som kanskje er satt opp som en måling på at du nå har gått halve turen ? Noen som vet? Men etter litt kalkulering var det tanken.


Det er noe vann i starten av turen etter regnfulle dager. Ellers ikke så mye vannkilder på vei opp til toppen. Et godt stykke utenfor stien fant Nansen en liten kulp. Og der sto han, lenge. Selv om det er mot høst henger varmen i luften ennå. Godt for potene også siden han ikke er så veldig glad i ur.





Noen som kjenner igjen Frostadtinden?



Her viser skaret og opp til den nordligste toppen. Da ser du bl.annet Rekdalhesten.
Random person in the mountain. En som går over skaret og opp mot toppen til nord.
Stiene er fine å gå i så det er nok ikke så vanskelig som det kan se ut.


Tindefjellet ser fantastisk ut. Toppen er 960 moh. Over toppen her skal det være mulig å ta nedstigningen. Utsikten er så "greinalaust" vakker. Et bilde man aldri får se nok.


En pause i livet..


Byrkjevollhornet på 708 moh.





Her ser vi bort på den nordligste og høyeste toppen.


Den laveste toppen er dekt av mengder med urstein.


Man kan undres hvordan disse to steinene med hull i har kommet hit. 
Han fornøyde karen her ♥ ♥



 Blåskjerdingen fra Melen.

https://www.ut.no/kart/?lat=62.60549&lng=6.73931&zoom=15&setMarker=true

Topp dag, topp tur!
TAKK 

Kommentarer

  1. Han Nansen er den søteste hunden. Hvilke oppdretter fikk du han fra?

    Gunn:)
    Håper det er greit at jeg sender en e-post til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har sendt deg svar:)

      Slett
    2. Om du ikke har fått mail så kontakt meg igjen.

      Slett

Legg inn en kommentar

Hei på deg og takk for at du tittet innom her:)))

Hopp og sprett fra meg til deg:)