Dei første høstfargene ♥

Det er sent på ettermiddagen i det jeg kjører oppover mot fjellene. Det aller første løvbladet kommer dalende ned mot bilvinduet. Et eneste lite løvblad med budskap om høst. I det jeg får sekken på ryggen og tar første stegene på den smale grusveien, kjenner jeg det også. Denne friske klarer luften du aldri får nok av. Første tegnene har komme og vi nærmer oss det som er for meg den vakreste tiden i fjellet. Det rødgule drysset har lagt seg over enger og fjellsider. Jeg synes til og med lyngen hadde en sterkere lillafarge enn jeg har sett på lenge. Kanskje høsten skal bli ekstra vakker i år. Som jeg gledet meg til disse tre dagene.....

Målet var egentlig en liten dal som levde sitt eget rolige liv uten stier og råser. Bare noen tilfeldige dyretråkk  viser vei før tråkket igjen forsvinner uten mål og mening  i en helt annen rettning. Det var uten tvil noen med god luktesans som hadde laget disse tråkkene.  Men jeg var sliten etter en lang dag. Så etter en liten time i sterk vind og shorts var jeg både kald og sliten. Det var bare å få opp teltet, få på seg varmere klær å krype i posen.

Nordvesten ble mer og mer påtrengende til lenger opp vi kom. Jeg trodde det skulle være varmere, men der tok jeg feil. Det er faktisk forskjell på 15 sommer grader kontra 15 mot høstgrader. Jo, det er en viss forskjell. Vag, men den er der. Vinden bærer med seg et litt annet preg om noe kaldere. Godt var det iallefall å få i seg varmen så jeg kunne gå ut å nyte solnedgangen.

Kulden er absolutt ekstra kjennbar om kveldene så det gjør godt å få varme seg i en deilig sovepose. Natten kunne bare komme. Etter en flott solnedgang, en deilig kopp kakao og en pepsiflaske som varmeflaske var jeg klar for å møte natten med sine ca 2-3 grader. Nettene i fjellet er nå helt mørke så hodelykten må i sekken igjen.

G O D M O R G E N   F R A   F J E L L E T   D A G  2

Vi våknet til en varmere og finere dag uten så mye vind. Det er sjelden Nansen gir lyd fra seg før jeg våkner til liv. Men denne morgenen ville han ut tidlig. Det lovet godt. Og vi fikk en nydelig morgen som vi fikk nyte godt før vi pakket og gikk videre.

En gryende høstfest i fjellet tar til.

Vi begge rett og slett elsker å ligge ute om morgenen å slumre. Nesten det beste på hele turen synes vi begge. Tror jeg absolutt kan snakke for Nansen også. En morgenstund som ikke helt kan forklares, men må rett og slett oppleves.

"jada, jada, jeg kommer mor.."  På vei til målet. Nansen blir noen ganger drittlei av maset mitt om å ta bilder, men jaggu kommer han ikke nesten hver gang. Vel, i det siste har jeg måttet hente han et par ganger....hehe! Jeg skjønner godt han blir lei...Så jeg har nesten sluttet å rope han tilbake, men prøver å ta bilder der og da.

Etter en ny times gange var vi omtrent fremme.

Nansen teller sauer, men holder seg alltid i ro. Joda, her var en fin plass å telte.

Ingenting kan måle seg med rent frisk fjellvann etter å ha bært en passe tung sekk opp en passe bratt fjellside uten sti.

Jeg slo opp teltet tett ved fossen kun for å sovne til fossebruset. Litt også for det hang en heftig snøskavel opp i fjellsiden rett over den dypeste delen av vannet. Jeg ble plutselig overmannet av frykt for en lokal tusnami...så da var det trygt å legge seg ytterst ute tenkte jeg fornøyd. Man har sine "rasjonelle" tanker på tur alene, du verden. Skavelen hang fint på plass, men den så rimelig løs ut. Helt sant!

Real turmat skuffer aldri.

Spent på lysforholdene til kvelden. Jeg trodde at solnedgangen skulle kommer litt mer innover mot vannet, men der tok jeg feil gitt. Å følge med på lyset er helt klart også en favoritt ting å gjøre på tur.

Når livet dreier seg om snusing, kos og gobiter.....

Lyset lot seg vente på og jeg slo ihjel tiden med en krimbok som var meget god.

Lyset ble ikke spetakulært, men kvelden i fjellet synes jeg nesten alltid er fin.

Kveldsvasken er viktig etter en dag med mye sol og godbiter.

G O D M O R G E N   F R A   F J E L L E T   D A G  3

Før frokost startet vi begge med friskt og rent fjellvann. Etterpå tok vi turen rundt hele vannet. Vi gikk opp på ca 1200 høydemeter for å sjekke utsiken. Fantastisk flott. Vi våknet til den fineste dagen helt klart.

Teltplassen jeg har drømt om siden første gang jeg var her. En perfekt spot på alle måter. Med utsikt til dalen, vannet, fjellene og solnedgangen.

Kvakk kvakk!

Så ble mitt nye "liggeunderlag" endelig brukt til det formålet det skulle. Dette var noe jeg gledet meg ekstra til. Sommeren hadde utvilsomt varmet opp det ellers så kalde fjellvannet. For en herlig stund. Nansen så sitt snitt til å ta en dubb menst mor badet. Min egen lille "sydenfølelse" siden det har bare blitt små teltturer til ferie i år. Men veldig fornøyd med det altså. Dette er mer enn nok feriefølelse for meg. Helt alene, himmel, fjell, vann, Nansen, meg og en håndfull sauer + en liten frosk...takk!

Hadde jeg bare hatt mat for en dag til så hadde jeg blitt til søndagen. Det var skikkelig snippe å pakke. Klokken ble nærmere 18 før vi tuslet oss ned mot bilen.

Mye smågodt på vei hjemmover.

Vemodet er der alltid når en slik ekstra fin tur tar slutt.  Den gode følelsen i kroppen sitter lenge etterpå. Som alltid når vi kommer hjem fyrer vi en vedkubbe eller to. Det har nesten blitt en tradisjon. Om det er varmt ute spiller ingen rolle. Det er så godt å kure i sofaen å høre knitrelyden. Det føles nesten som jeg er pitte pitte lite på tur enda. Tre fantastiske dager var over for denne gang.  Jeg hadde fått kjent på den første høstfølelsen og sett det første varme høstfargene.