Høstfarger, nordlys og kaffe ♥


Å jakte på nordlyset er jo en elsket hobby for mange. Siste tiden har det vært en del aktivitet i området her. Derfor pakket vi optimistisk tursekken og putret oss i retning Erstadsætra som ligger vest for Frostadtinden. Det lå an til en fantastisk kveld. Yr meldte gode forhold. Det var bare å rigge opp stativet og pusse linsen. Det er uansett så mye farger i fjellet på denne tiden at det er alltid noe vakkert å se på om Aurora ikke skulle dukke opp...

Høstfargene var sterke og fyldige i det vi stampet i einebærbusker og kratt uten sti. Jeg kjente at sekken var ekstra tung denne dagen. Og det var ikke den ekstra soveposen som gjorde utslaget. Men i det en stopper opp for å nyte høstfargene, glemmer man tyngden like raskt.  Man kan rett og slett ikke se seg mett på disse rødgule og grønne tonene som går over i hverandre.  Ikke mindre betagende blir det når kveldsolen toner det hele med en ekstra glød.

Å fange dette fargesirkuset til linsen synes jeg kan være utfordrende. Det er da jeg tyr til photoshop mer enn ellers. Lyse og mørke partier er vanskelige. Jeg klarer pr idag ikke fange begge disse to spektrene av lys med kameraet på et og samme bilde slik jeg ønsker. Har prøvd litt i RAW format og ser da en mye letter måte å frem lyset på. Så det blir vel mer RAW selv om formatet spiser opp lagrings kapasiteten.

Så kryper jeg rundt etter noe spennede å ta bilder av mens vi venter på mørket. Det  holder jeg som regel på med til jeg er blåfrossen.  Så takknemlig over meg selv for at jeg tok med teltet. Hadde tenkt å ligge uten. Men så fornøyd da jeg kunne krype i min "dobble" sovepose. Planen var jo å ligge ute. Men med denne ekstra komforten som både telt og dobbel sovepose, kunne det være så kaldt det bare ville. Når jeg endelig fikk varmen i meg så lå jeg som et spedbarn i mors favn. Trygt, godt og varmt. Det satt derfor langt inne å skulle hale seg ut av denne varme komforten for å se etter nordlyset som aldri dukket opp. Vel, det er mulig det var bak det tykke skylaget som på under en liten time hadde infiltrert seg i hver eneste tue og stein.  Jeg så ikke noe. Satte klokken på 03.00, ikke noe nytt da heller. Klokken 0600 likedan, da stod jeg faktisk opp og tok soveposen med ut for å se fjellet våkne til liv. Det er noe helt spesielt å ligge å se når morgenlyset når lyng, berg og fargerike tuer. Ikke mindre vakkert er det å høre på fuglenes morgensang.


Slike røde kinn får man ikke gratis. Det kreves en tung sekk og en bratt oppoverbakke.  Kanskje en dag der kondisen ikke er på topp ( denne dagen heller)  Sklir rett inn i rekken av friske høstfarger.....




Et av målene for neste år bør være å lære mer om sopp.
 Jeg har ikke peiling på annet en fluesopp og kantareller...
Fremdeles gode blåbær å finne. Tyttebær like så.



Fargerike.


 Frostadtinden helt til høyre. Melen bak Varden og Oterfjellet bak Nansen.



Kaffetid ♥



Ekstra godt å lene ryggen inntil en varde fra en god og varm sovepose, mens du kjenner den gode kaffeduften når nesen.


















G O D N A T T





video


"Så her ligger du alene blant fjelltopper og skyer som driver forbi. Ja, akkurat slik som livet selv. Det snur ikke å kommer tilbake. Et øyeblikk er over for alltid. Men jeg fikk nyte det."








Alt klokken 0930 var vi på vei ned fjellsiden. Jeg skulle på jobb. At nordlyset ikke dukket opp var helt greit. Det kommer nye sjanser. Turer om høsten er uansett noen av det vakreste turene jeg har. Vi har alt lett frem turkartet. Neste uke kan være en ny mulighet for tur.

Ha en riktig fin helg.

Kommentarer

  1. Hey Jill!!
    You show amazing shots of these most wonderful places on earth.
    This must be fantastic to go sleeping and wake up with an amazing view.
    Your life there is so adventurous.

    Kind regards,
    Marco

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks Marco:) You had loved visiting Norway;)

      Take care:)

      Slett
  2. Høst 💗 Nydelig bilder fra nok en magisk turopplevelse :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, er det ikke fantastisk Eli:) Blir jo faktisk inspirert av fargene til å strikke noe i alle disse varme tonene:))
      God helg til deg og dine:))

      Slett
  3. Hei
    Dette så helt herlig ut. Fantastiske bilder og ikke minst natur.

    Vivi

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Hei på deg og takk for at du tittet innom her:)))

Hopp og sprett fra meg til deg:)