3 fine dager på Hjerkinn ♥


Etter årevis med valfarting til Røros, har det blitt mange turer forbi dette værharde stedet ved navnet Hjerkinn. Veldig ofte i snøstorm, men også på stille sommerdager. Nesten like lenge har jeg nok lurt på hvordan det ville være å dra på telttur til dette noe grelle stedet. Så forrige helg ble det endelig en tur til Hjerkinn. Vi var også ganske så heldig med været. Godt var det for kveldene blir lange nok i teltet på denne årstiden. Da er det fint å få ute tid på dagen.....


I det lyset var i ferd med å forsvinne rett foran nesen vår, hastet vi så raskt vi kunne oppover og innover vidda. Jeg rakk akkurat å banke ned i siste teltpluggen med øksen, ja for bunnfrosset var det, før det rosa lyset forsvant. Vi ble uansett ikke helt snytt for lys.  Fullmånen gjorde en fin entre like etterpå. Jeg må være helt ærlig å si at jeg ikke sjekket værmeldingene på forhånd.....jeg vet! Noen ganger er jeg litt sprø!! Men når været var slik som denne Fredagen så varer det som regel litt. Og det gjordet jo det, helt til Søndagen faktisk. 3 herlige dager hadde vi.





Vi rakk å smelle ned siste pluggen akkurat før mørket kom.






Selv en hardbarket hund som tåler mange minusgrader, 
liker å kose på en varm sovepose.


Kaffe og middag på en gang.


Maven er ikke i form om dagen, men fikk ned litt mer en ellers. Gledet meg skikkelig til REAL sin torskegryte, det gikk noen biter før jeg fant ut at jeg spiste noe helt annet...linser og bønner et eller annet.



Lyset denne kvelden var helt utrolig flott. Fullmåne var det også. Sliter med å ta bilder av fullmånen med sony kameraet. Problemet ligger selvsagt med "fotografen", men sliter skikkelig med å få zoomet klart med 55/210 objektet. Skjønner ikke hva jeg gjør...Men noe gjør jeg galt. Men med i det jeg skal knipse zoomer den seg ut igjen. Blir litt sprø....Men neste gang skal jeg klare det...neste gang.




Godnatt fra teltet.


Våknet til en blikkstille og nydelig rosa morgen. Jeg dro soveposen til teltåpningen for å dorme litt før jeg våknet helt. Tror jeg sov som en stein hele natten. Prøvde ikke å tenke på at Moskusen kunne springe ned teltet vårt. Regner med Nansen hadde gitt litt beskjed om noe så stort nærmet seg. Traff en hyggelig eldre mann som sa at den angriper ikke slik. Så da roet vi oss med det. Vi forklarte hvor vi skulle og han sa at det var stortsett Moskus å se en time å gå mot nord. Vi gikk jo aldri så langt. Det var ikke moskusen vi kom for å se. Men det hadde selvsagt vært utrolig spennende å fått en lite glimt av den.






Frokost tid.


Denne termosen skal på varmen i 20 timer, jeg vil si at det gjør den også. Fint å koke kaffevann om kvelden så har du varmt vann om morgenen. 25 års garanti.



En som er kosesyk.




Denne lyden ♥


Vakkert å se når første morgenstrålene treffer en fjelltopp.



Deilig med solstråler etter alt regnet på sunnmøre. Været var vi så heldig med at vi ble like godt hele helgen.




Skal tro om han fertet Moskus. Han var veldig på vakt da vi kom innpå vidden et stykke. Men her kan det være hva som helst. Vi så iallefall ikke noe annet enn fugler.



Fant oss en solvegg å sitte i en stund.






Nansen ferter jo alltid noe. Jeg blir jo så nyskjerrig på hva det er han ser og lukter. Jeg har iallefall lært at det er lurt å ha kameraet klart når han har ørene på stilk.



Hjerkinn er langstrakt og flatt. Det er faktisk Norges tørreste sted. Altså, det er her det er minst nedbør i Norge. Greit å ha bak øren om man ønsker en regnfri helg. Men værhardt kan det absolutt være. Jeg har kjørt forbi Hjerkinn mang en gang i snøstorm. Hadde ikke kunne tenke meg å ligge i telt der oppe da. Ganske brutalt.





Enda en nydelig ettermiddag/kveld.







Hva skal man fordrive tiden med når det blir mørkt alt klokken 17.00. Vel, jeg pleier å ha med et lite strikk, lesestoff som en bok, en notatblokk. Kunne sakten hatt med spill, men det blir Nansen mot meg. Eller jeg kan lære han nye triks.  Eller bare koble av og lytte til stillheten, det liker vi godt begge to...Ikke så dumt å lære seg mer om kameraet heller. Jaggu blir det blir fort litt mye kaffe.. Ikke rart maven er vrang!


♥ CoffeMoment ♥



Natt til mandag skulle det selvsagt være supermåne. Lite sannsynlig for at vi hadde fått sett den. Vi våknet til et lite snøfall, minusgrader og en helt grå himmel. Tom som vi var for kaffe, bestemte vi oss for å pakke oss hjemover.

  Vi stoppet på Dombås og gjorde årets investering i en kaffekopp på Cirkel-K. Sikkert det beste sparetiltaket jeg har gjort i år. Det går noen kopper når man skal kjøre litt rundt. 299,- for så mye kaffe, latte, mocca og kakao jeg vil i et helt år fremover....

Be safe and kind ♥

Kommentarer

  1. Utrule føotte bilda����

    SvarSlett
  2. Hello Jill,
    This is great. Wonderful pictures.
    So nice to see these amazing places under a beautiful sky. Nice how you create a cozy place in the sleeping tent with light and a campfire outside. So relax...hmmm...!!

    Greetings, Marco

    SvarSlett
  3. som vanligt härliga bilder och inspirerande!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Hei på deg og takk for at du tittet innom her:)))

Hopp og sprett fra meg til deg:)