Alnesdalen og Mannen, ved Trollstigen.

Det er ikke rent sjeldent at norske folkeeventyr stryker gjennom hodet mitt, når jeg ferdes gjennom den vakre norske fjellheimen.  Med sine trolske skoger, bratte fjellsider, dype og hemmlighetsfulle tjern, er den skapt for å fortelles eller skrives om. Ja, den setter setter virkelig fart på fantasien. Jeg har ennå tilgode å møte talende dyr, tusser og troll. Hvem vet hva som dukker opp etterhvert....

Trollstigen er jo absolutt et sted du nesten forventer å finne talende dyr, vetter og troll.  Naturen byr på mye. Nydelige daler du kan ferdes lengre en langt.  Elver og blågrønne fjellvann. Barske og brattefjellsider, spisse tinder som strekker seg mot himmelen. Du finner turterreng for noen og enhver der oppe.  Det mest skremmende oppe ved Trollstigen er prisen på kakestykkene på turistsenteret. Du skal både spise kaken og drikke kaffekoppen med andakt. Ikke en smule til overs.

Vi skulle egentlig besøke min vante dal som jeg har vært innom 5 siste årene, men Lena kom med et nytt forslag. Det falt på nabodalen som heter Alnesdalen.  Den er ganske kjent på grunn av Mannen. Derfor har jeg ingen problem med å skrive navnet på stedet.

Det er ikke en tur som byr på mange teltplasser med sitt kuperte terreng med mengder av stein og tuer. Men vi gjorde oss så små vi kunne og fant en liten flekk for to telt. Det skal sies av vi våknet rimelig støle hver morgen. Med litt tøy og bøy var vi sånn passe i vater igjen.  Dårlige teltgrunn skal ikke ødelegge rykte til en så vakker dal. For Alnesdalen er veldig vakker. Du kan gå helt i enden så ser du ned på Trollveggen. Den grønne elven som bukter seg gjennom Romsdalen er ikke mindre vakker. Det er mulig at det er bedre teltplasser lengre inn mot enden av dalen.

Starten av turen er den vakreste synes jeg. Lørdagen klinket til med 25 grader. Siden vi hadde glemt alt av solfaktor hjemme glødet vi i kapp med en rødlig solnedgang i kveldstimene. Vel fornøyde med dagen og vel så røde.

Det er eventyrlig vakkert i Norge.

Den norske fjellheimen er uten tvil noe av det vakreste jeg vet.
 Slik kunne jeg vandret rundt i en evighet.

Etterhvert som vi kom oppover mistet vi solen fra stien.
Vi rakk likevel å få noen minutter med sol på teltplassen.

Vakkert når kveldslyset lyser opp fjellveggene.

Spurte Nansen om han kunne komme å være med på et bilde. Han snudde seg demostrativt og kom med et tungt sukk og noen lyder. Vi holdt rett og slett på å le oss ihjel. For en type. Skulle gjerne hatt det på tape. Det var vel det nærmeste vi kom et talende dyr. Når Nansen prater, hørest det nesten slik ut, talende.....

G O D  M O R G E N!

Dag to besøkte vi "Mannen".  Hvorfor den heter mannen? Fordi at det står en spesiel stein som skal ligne mannens edlere deler på toppen av fjellet.  Jeg så den fra flere vinkler. Prøvde å se etter likheter, men så forøvrig ingen slående likhet.  Mulig det er en romsdalsgreie og formen har en spesiel vri der inne:)) Men det er jo ikke Mannens edlere deler fjellet er meste kjent for. Over lengre tid har man ventet på en real "utblåsning" fra karen der oppe.  Det er noen kubikkmeter som en dag vil rase ut..............Med måleinstrumenter er det nøye overvåket.

Turen er lett og oversiktelig. Ikke noe skummelt å gå den evnt alene. Gode stier som er godt merket. Ikke før du kommer helt inntil fjellet blir det brattere til du kommer på toppen, men helt overkommelig der også.  Når du kommer opp får du en fantastisk utsikt mot Åndalsnes og elven som renner gjennom dalen. Og ikke minst ned på Trollveggen.

Flere vakre vann der oppe.

Fra andre vannet hadde vi utsikt til teltplassen.

Så dukker Mannen opp.

Fantastisk utsikt til Romsdalshorn.

Det ligner jo mer på en liten drage en mannens edlere deler synes jeg. Men fin å sitte på lell...

Utrolig vakkert å se elven som slynger seg nedover dalen mot Åndalsnes.

Fint å kunne lese seg frem til hvilke fjell man ser.

Lena i vakre omgivelser, liker seg ut på kantene hun:)

Utsikt til teltplassen fra toppen av Mannen.

Flott teltplass selv om terrenget var ganske humpete.

Alltid førstemann tilbake til teltplassen.

" skal tro om Lena har noe godt på lur"..

Sponset innlegg / helsport, ulvang, julbo

Ro i leiren.  Været var strålende og gradestokken lå rundt 20 grader. Vi hadde det veldig trivelig ved teltplassen. Så trivelig at jeg glemte helt å rive i et kast med stangen eller troa som vi sier på Roald. Det får jeg ta igjen til uka når jeg drar til Jotunheimen. I fjor planla jeg en tur til Lofoten hele August, skal treffe ei av turjentene noe dager. Det blir så kjekt. Men må korte ned turen noe. Virkelig snippe. Har planlagt og sett frem til dette så lenge.

Kosetid ♥

Strikketid.

Alt klokken 19.00 forsvant solen fra teltplassen. Vi tok en tur rundt vannet der solen glødet ca 30 minutter lenger. Ble jammen et kveldsbad også. Vannet hadde en grei temperatur.

Lena nyter roen.

Tidlig morgen tredje dag.

Våknet til blå himmel og morgensol. Skodden kom sigende oppover dalen. Ved starten av vannet virket det om den stoppet noe opp. Vi pakket og dro rundt 12. Vi møtte et skoddehav bare etter 20 minutts gange.

Morgenvasken er viktig.

Godt å ligge var det ikke så jeg våknet hver morgen stiv og støl som ei fjøl.

Nansen lå ute uten bånd hele helgen. Så lenge det ikke er dyr i nærheten er jeg ikke bekymret. Han drar overhode ingensteder. Hadde nok ikke gått noen steder om det var dyr heller. Han trekker på årene og den 22 juni nå ble han hele 9 år. Er ennå kvikk og rask i gangen. Det virker heller ikke som Hd`n plager han.  ♥ Men legger opp turer som han trives med.

Selv om terrenget der oppe ikke var laget for å sove på, er det et topp terreng å gå i.

Skoddesmil.  Lena og Nansen er ute å snuser.