Rago Nasjonalpark .♥

Å besøke Norges villeste nasjonalpark, høres ikke det spennende ut? Tenk at vi ennå har slike steder i Norge som kan kalles ville.   Rago er faktisk den eneste nasjonalparken i Norge som står på The Guardians 10 på topp liste over de beste nasjonalparkene i Europa. Rago leker ikke Nasjonalpark med andre ord.  Så det er i Nordland det skjer, nærmere sagt i Sørfold Kommune. Hadde jeg ikke vist at dette var i Norge hadde jeg trodd jeg var på et helt annet kontinent.

Det er en stund siden jeg hørte om Rago første gang og ble fasinert av naturen. Siden da har mange bekjente besøkt dette mesterverket av en skapelse. Landskapet er dramatisk med fjellsider som stuper ned mot en lang elv som er perfekt rammet inne av høstfargede trær.  Jeg kan helt seg Brødrene Dahl komme sigende i kanoen sin her. Alt fra klipper, isbreer åpne fjell og dype skoger. Et mangfold med andre ord.

Turen gikk i jobb og produktfotografering. Med mye jobb og 3-4 dager disponibelt fikk vi selvsagt ikke se alt vi ønsket. Bl .annet Storskogvatnet og området der skulle jeg så gjerne fått sett. Værmeldingene meldte storm, regn og atter regn. Helt ut av det blå var første kvelden helt fantastisk. Vi gikk i et forrykende tempo opp til området ved Litlverivassfossen for å få utnytte lyset og solnedgangen. Senere på kvelden kom også nordlyset. En rett magisk start på turen. Men været ville jo selvsagt ikke vare. Vi våknet dagen etter til store nedbørsmengder. Men slikt vær kan gi storslått lys, og det ble det.

Vel, dette var kort fortalt. Jeg hadde plutselig så mye på hjertet at jeg måtte bare korte helt ned. Bildene er kun iphone bilder. Jeg hadde med kamera, men det var rett og slett ikke tid for å bruke det. Jeg gleder meg veldig til å se bildene Marius har tatt.

Jill and Julie. Pink, sweaty and happy!
Fotografen og filmsjefen planlegger ruten.

Hallstein fra Ranglefantfilm.

Fotograf Marius Beck Dahle.

Fikk et nydelig lys første kvelden.

Ydmyk og forventningsfull over å endelig få stå å skue utover dette flotte området.

På jakt etter teltplasser.

Skal si maten smakte. Rett etter vi hadde spist kom nordlyset og danset på himmelen. Marius kaster ikke bort god tid så da var det opp å jobbe igjen.  Men nå er jeg garantert gode nordlys bilder som Marius sender når han er ferdig med redigering.

DAG 2.

Dag nummer to våknet vi til en særdeles grå dag som forventet.  Vi måtte utsette fotograferingen noen timer. Da fikk vi et par timer for oss selv.  Noen sov, noen strikket og etter jeg hadde strikket litt så tok jeg meg en liten fotorunde. Selv om været var tungt og nedbøren i mengder, var lyset spesielt med et ganske sterkt lilla skjær i.

Joda, jeg fikk strammet teltet etterhvert. Kaffe først.

Fritidsyssel, ut å hoppe på steinene.....hoppeklinke..:)

3 dager før turen fikk jeg tilsendt disse skoene, Mira fra Lundhags.
Det var ikke tid til å gå ut skoene før jeg reiste.  Risikoen for gnagesår var jo dermed ganske stor. Jeg kunne ha tatt andre sko, men tok sjansen fordi dem føltes "medgjørlige" på foten.  Det var ikke bare meg som ble overrasket da gnagesår og vondter uteble. Det skal sies at disse tre dagene innebar mye gåing med tung sekk i bratt terreng.
 Jeg har aldri opplevd en fjellsko som tilpasset seg foten så raskt.  En solid hæl med noe som føles som antiskli, bare du stoler på skoen. Jeg brukte en dag på å lære meg nettopp det. Stole på at skoen gjorde jobben. Den taklet glatte og ganske bratte berg uten store utfordringer. Bevegeligheten i skoen er også særdeles god. Like overraskende er det at den like stødig som beveglig. Skoen er også veldig lett. Høres nesten for godt ut til å være sant, men jeg har funnet fjellskoen i mitt liv. Det blir Lundhagssko for "a liftetime"!. Skoene koster litt, men du får kvalitet for hvert et øre du legger ut. Og behandler du dem som du skal har du skoene meget lenge vil jeg tro.

Sponset innlegg.
 Er ikke betalt for å si dette!
 Dette er min personlige erfaring.
Nå er det et par uker siden jeg var i Rago og
gnagesårene har fremdeles ikke kommet :))
Nb! jeg har en liten og smal fot. Bruker str 36.
Jeg har hatt en utfordring med å finne gode fjellsko. Så derfor så entusiastisk!

Våte, glade og fornøyde! Humøret på topp med denne gjengen!

Marius in action. Litlverivassfossen.

Andektig og audmjuk over det storslåtte.

Camp spot.

Litlverivatnet og Storskogdalen. Greinalaust pent!!

Værmeldingene var skikkelig dårlige til vi skulle reise. Jeg forberedte meg mentalt på å fryse ganske mye, men frosten uteble. Det var også meldt fra 23-28 m/s oppe i fjellet. Vi måtte ta en avgjørelse om vi skulle være over stormen eller gå ned. Vi valgte å gå ned andre dagen.

På vei ned fikk vi dette fantastiske lyset værskifte kan gi. Jeg var stum av undring og beundring!
Jeg tok meg ikke tid å bruke kamera, men mobilen ble brukt så ofte så mulig var. Dette er kun mobilbilder. Så selvsagt må jeg tilbake med sonyen og bare håpe på litt av samme lyset...

Midt i alt dette lyset står jeg og nyter et øyeblikk helt for meg selv. Jeg drømmer meg bort igjen og igjen. De andre rusler og jeg blir stående. Jeg bare må ha litt alene tid her.  Puste godt inn, ikke se en sjel, bare kjenne at jeg er her og lever. Høre vinden hviske i øret. Kom nærmere, kom nærmere. En sterk og mektig følelse. Jeg er så takknemlig for at jeg kan føle meg så rik, av "så lite" ♥

Vel nede koste vi oss stort med akevitt og bål i gapahuken. De andre slo opp telt, men jeg var så trett at jeg la meg til i gapahuken. Jeg sover alltid best under åpen himmel. Våknet på morrakvisten av storm og regn rett i andletet. Så herlig livet kan være!!

Heftig vær hele natten, men jeg hadde det rimelig bra i gapahuken.

DAG 3.

Opp fossen og innover dalen et lite stykke.

Vindfull arbeidsøkt.

En sabla fin gjeng. Hallstein, Eirik, meg, Julie og Marius.

Med gjennomvått utstyr var det høy stemning i leiren da vi fikk ligge på hotell siste natten. Jeg skulle rett på nattevakt og må si at  den hotellnatten gjorde underverker.

Jeg har fikk en smak av Rago, men fikk ikke spist meg mett...♥

Takk for denne gang. Til vi sees igjen.