Gode råd mot kulde.


 Jeg har hatt noen av mine vakreste turer på vinterstid.  Å sitte i teltåpningen en stille vinterkveld der stjernehimmelen og melkeveien lyser så skarpt og klart, kan være overveldende noen ganger. Mange drømmer om oppleve akkurat dette, men når jeg spør hva som stopper dem er det redselen for å fryse. Jeg har samlet noen av mine erfaringer i dette innlegget og håper at du får noen gode råd om hvordan du kan bli en vintercamper. Jeg har absolutt hatt et par utfordringer som har gjort det vanskelig for meg å bli en vintercamper......Så kan jeg, kan du!

Utfordringer. 

Å trene seg opp til å mestre kulde er fullt mulig.  Jeg har gjort den erfaringen selv.  Etter en skade i "systemet" får jeg problemer om jeg blir nedkjølt.  Jeg får bl.annet et hjerte som banker urytmisk og hender som blir ubrukelige. Spesielt hendene er man avhengig av på tur. ( vel, det er greit å ha hjerte i funksjon også:)) ) For endel år tilbake var det helt utelukket at jeg skulle telte på vidda i 17 minus. Noe jeg gjør idag uten store problem.

 Det viser at kroppen kan bare den får mulighet. Husk at det er psyken vår som stopper oss fra å klare det vi ønsker. Kroppen klarer som regel det meste bare den får prøve. Det man tror er umulig tar bare lengre tid. Uansett hva utfordringer man har og kanskje har gitt opp, så klarer man alltid å komme litt på vei. Litt er alltid bedre enn ikke noe. Jeg fikk vite at jeg aldri kunne komme tilbake i den formen jeg var før skaden. Vel, jeg er iallefall på tur, jeg bærer ganske tung sekk og jeg sover ute i 17 minus   Man må bare gjør det man vil bli god på ofte!

.
Grenser.

Som sagt har jeg brukt tid. Mye tid. Men man bruker gjerne tid på det man har veldig lyst til å mestre.  Uavhengig om man har utfordringer eller er helt frisk. Kroppen vår fungerer slik at den blir god i det man gjør. Første vinterturene frøs jeg til langt på natt.  Det var i grenseland, men jeg ble ikke nedkjølt. Jeg har bare måtte avbryte en tur.  Den turen kunne ha gått skikkelig galt om jeg ikke hadde kjent grensene mine. Jeg hadde ikke fått i meg nok mat, klærne var for dårlige og turen var ekstremt tung og hard i dyp snø med truger og fullpakket sekk.  Jeg gikk helt tom.  ( Det skal sies at til og med Nansen var i koma tilstand :)  Dette er noen år siden. Man lærer definitivt mest av feilene man gjør når man er ute på tur.

 Å bryte grenser er like viktig 
som å forstå når grensen er nådd. 


En kropp i balanse.

Noe av det viktigste for å ha en kropp som produserer god energi - er først og fremst en kropp i balanse. Med det så mener jeg at matinntaket spiller en stor rolle.  Om du ikke får i deg nok næring vil du heller ikke ha energi å rutte med. Kroppen går rett på sparebluss.  Du vil slite før turen kanskje er halvveis. Er du en turgåer er det å ha en balansert kosthold viktig for utholdenhet. På turer med minusgrader ned på 9-10 har jeg suppe på termos som er lett fordøyelig og gir kroppen raskt energi. Om jeg går tunge og krevende turer, sommer som vinter spiser jeg noe lite hver halvtime. Da gjerne i form av salt og søt. Drikke er like viktig som mat.

Bekledning.

Det andre jeg har gjort er å bruke ullklær med god kvalitet. Jeg har funnet ut hva som fungerer best for meg i nesten all slags vær. Merinoull alltid innerst. Deretter regulerer jeg med netting under merinoullen og en Rav utenpå merinoullen, alt etter vær og vind. Tilslutt en anorakk som gir lufting. Ulla holder meg varm og anorakken gjør slik at det blir god sirkulasjon.  For meg er dette perfekt turbekledning. Ikke fryser jeg og jeg svetter minimalt. Jeg blir heller ikke kald om jeg står stille en stund. Er det vindstille foretrekker jeg å gå i bare merinoull med en Rav genser utenpå. Jeg liker Rav genseren pga den høye halsen som varmer utrolig mye.

Det første jeg gjør når jeg kommer frem til campsted er å ta på dunjakke. Er luen blitt svett så skifter jeg den. Kroppen fungerer slik at om du først har blitt skikkelig kald bruker du mye energi på å bli varm igjen. Jeg har også en vindtett regnjakke i sekken just in case - men det er dunjakken som blir mest brukt.

Det er viktig å vite når du skal kle av eller på deg, eller bare skifte trøye. Venter du litt for lenge kan frosten sette seg godt i kroppen. Det å gidde å gjøre dette er viktig. Mange venter forlenge fordi man ikke gidder å bytte der og da. Gjør deg selv en tjeneste å gidd!

Med dunjakken på er du klar til å få opp teltet. Jeg koker alltid opp vann rett etterpå.  Fyller vann i varmeposen. Legger meg i posen når jeg skal skifte merinoull.  Da har du det rimelig komfortabelt og får raskt varmen i deg. Jeg basker også mye i snøen når jeg fotograferer. Derfor prøver jeg å hoppe i posen mellom slagene. Husk å alltid koste av deg snøen slik at den ikke blir med inn i teltet eller i soveposen. Få i deg varm mat ganske raskt.  Da er du klar til å nyte stjernehimmelen og melkeveien.


Mine tips for å holde på varmen.

1. Kle deg lag på lag med ull, alt etter vind og vær. Det som er viktig er at klærne ikke sitter stramt inntil kroppen. Mellom lagene trenger man luft slik man får god sirkulasjon. Det er sirkulasjon mellom lagene som frigjør varmen.

2. Regulere tempo eller klær så du ikke blir våt av svette. Jo lavere temperatur det er i lufta, jo viktigere er det ikke å bli våt.  

3. For at drikkevannet ditt ikke skal fryse er det lurt å ikke fylle flasken helt opp. Da holder vannet seg i bevegelse i sekken. Fryser ikke like lett som om flasken er full. Lureste er å ha den på et sted som avgir litt varme.

4. På vinterstid er en varmepose gull verdt og jeg har alltid med varmeposen på tur. Koker opp reservevann jeg har i termosen - just in case at du må bytte vann i løpet av natten.

5. Jeg sverger ofte til suppe mellom større måltid. Supper blir raskt omdannet til energi. Dessuten varmer suppe veldig godt. Supper har også salt i seg så du holder på en god veskebalanse.

6. Alltid sjekk at utstyr som stormkjøkken, ( gassen og brenneren ) fungerer. Om ikke står du uten mulighet for å få varmt vann. 

7. Alltid ta på dunjakken på toppen før du blir kald.
Dropp dusjen før du går på tur når det er kulde. Du fryser letter når du er nydusjet. Bare prøv.

8. Våg å kle av deg til ullundertøy når du skal legge deg i soveposen for natten. Dra posen godt over hode slik at den varme luften ikke slipper ut.  Jeg ligger alltid i mitt Rav som er noe tykkere en merinoull. Helt topp. Om du pakker på deg alle klærne du har med i håp om å holde varmen er dette mot sin hensikt.  Du stenger kroppsvarmen din inne og du får ikke varmet opp soveposen. Sjansen er større for at du heller blir kald og klam.  Å være litt i bevegelse før du legger deg gir også varme. Skitne sokker mister isolasjoneevnen sin, så jeg har tykkere sokker jeg bruker kun i soveposen. En skikkelig god vinterpose er også på sin plass.

9.  Ikke ta med oppblåsbart liggeunderlag når man skal telte på vinteren, siden det er kjent for å lede mer kulde. Et vanlig liggeunderlag, evnt med reinsdyrfelle oppå. Evnt granbar under liggeunderlaget.

10. Må du tisse og bayse så ikke vent. Kroppen bruker mye energi på å holde det varmt i kroppen. Få det ut på en passe plass. 

11. Å prøve å se for seg scenarios før du drar på tur kan være ok. Hva gjør du om det plutselig blåser kraftig opp når du skal slå opp teltet? Om det skulle blåse opp td. til 12 m/s vil 5 kuldegrader kjennes som 10 kuldegrader. Da kan det raskt bli utfordrende. Når du er stresset og litt fersk i faget er det utrolig lett å miste kontrollen. Det er ganske så lurt å tjuvøve i hagen. 



Nansen har alltid perfekt bekledning på vinterstid. 




Luksuscamp med panorama utsikt.


"skal tro om hun kommer med gobiter" 


Rett etter du har fått opp teltet, hopp i posen å få i deg varm mat.


♥ 


Godøy mellom varder og iskald fjelluft.


Piren til Horningdalsrokken vil jeg tro. 


Et ungt furuskudd i tut`n gir en utrolig god smak av kaffen.  Furu har et stort bruksområde.  Kort fortalt så inneholder furu ganske store mengder C-vitaminer. Mer på vinterstid enn sommer. Det er også antiseptisk. Og så uendelig mye mer.


Kosemoseoverdose  








Dette  



Reinsfjell X-Trem 2 Vekt: 4,33 kg inkl. plugger  


Det å bare være ute slike kalde kvelder (minus 12) er god trening iallefall for meg. Det er ikke så mange år siden dette hadde vært helt umulig for meg. Men når jeg kjenner hvor godt jeg takler kulden nå, er det håp for absolutt alle. 


Blåtimen.






 Dag ll


Vi våknet til en iskald og nydelig dag. Litt slukøret fordi vi ikke fikk nyte soloppgangen fra teltåpningen.  Vi skulle uansett ha en hel dag ute før jeg skulle jobbe nattevakter fremover. 





Jojo, bilde ser noe corny ut men jeg hadde nettopp tisset og dette var det eneste bilde som var mest normalt:)))

Kvaliteten i merinoullen til Ulvang er upåklagelig. Nå har jeg brukt dette settet snart i et år. Med dertil vasking. Ingen slitasje eller hull. Andre merker jeg har testet har vært en utfordring med rifter og huller. Så jeg kommer nok til å holde meg til Ulvang fremover. Du får mye kvalitet for pengene.


Siden vi skulle vente på solnedgangen i minus 10 grader, kunne dagen bli lang og kald. Helt innenfor når man kan kose seg i soveposen. Helsport sin nye Rago Vinterpose av andedun kan komprimeres ganske mye og tar liten plass i sekken i forhold til hvor mye varme den gir. 


Du kan tro kaffekoppen smaker her..




En hel time lå denne karen å koste seg i soveposen.  


Naturen gir alle mennesker mulighet til å bli lykkelige,
bare de forstår å benytte den. 










Det er både spesielt og magisk å se solnedgangen fra en fjellside.












Om det blir for ille drar jeg denne bamsen inntil meg  

Håper du fikk noen god tips til å pakke sekken!
Ha en fin uke! 

Kommentarer

  1. Hello Jill,
    What a wonderful pictures you've posted again in this report.
    It's really enjoyment to see these fantastic views in that amazing area. Good to read how you can made these trips with the food you have and clothes to hold yourself warm.
    I hope you listen well to your own body when you have problems.
    Take care and enjoy of your beautiful trips.

    Best regards,
    Marco

    SvarSlett
    Svar
    1. Well, I listen to my body just when it is importent that I do:) So I am always safe:) Thanks for caring Marco:) Take care:))

      Slett

Legg inn en kommentar

Hei på deg og takk for at du tittet innom her:)))

Hopp og sprett fra meg til deg:)

Populære innlegg