Loen Skylift og turmuligheter.

Har du lyst å oppleve et lite eventyr i høyden uten å gå bratt og lenge? Vel da er Skyliften ved Hoven, Loen det rette stedet. Vinterstid eller sommertid. Det er mange tur og camp muligheter der oppe med en helt rå utsikt til blågrønne fjorder omkranset av høye fjell og fargerike solnedganger. Med hele 1011 meter rett opp i 7 m/s rekker du å se til alle kanter. Man kan definitivt forstå hvorfor det ble bygget en slik lift akkurat her.

Planen var jo å overnatte i tre dager, men i det vi kom frem fikk vi vite at det blåste 17 m/s  oppe i høyden. Det blåste godt nede også. Vi tok en avgjørelse på at det beste var å drøye turen til dagen etter i håp om at vindforholdene løyet. Vi tok et annet alternativ som var Helset camping som ligger inne ved Lovatnet. Der fikk vi en herlig varm sommerkveld og natt på hele 20 grader. Det var så vidt jeg pakket ut vinterposen. Vi fikk også særdeles gode rabatter på overnatting siden vi var de eneste gjestene der. Makan til service innstilte folk inne i bygdene der.

Dagen etter våknet vi til en like fin dag og vinden hadde løyet noe. Vi gledet oss til å komme opp i høyden. Ikke minst gjorde guttene det, som ikke har mistet vinterpelsen ennå. Vi var også noe spente på hvordan hundene ville takle turen opp i liften, men det gikk helt uten knurring og murring. Liften går veldig stille og rolig. Liftfører Kenneth hjalp oss både inn og ut med alt utstyret, og hundene fikk mang en kos bak øret.  Godt var det når den noe kaldere fjelluften slo mot oss. Vi hadde tenkt å skippe pulkene, men det er lettere å gå med pulk enn en tung sekk på ryggen. Vi skulle heller ikke gå så veldig langt.  Dessuten ville vi få plass til ekstra godiser og annet rart. Så pulkene ble med.

Utsikten oppover ble jo selvsagt bare vakrere og vakrere. Mest imponerende der var utsikten til fjordene ved Olden og Loen. Vi svinget mot sørvest og bestemte oss for å gå mot Skredfjellet, en kort tur fra Skyliften. Det er bare et par hundre høydemeter å gå. Vi kunne også gå mot Staurinibba som ligg på 1379 høydemeter, men der var det i bratteste laget med pulk. Vi holdt oss i området Skredfjellet.

Området Stryn, Loen og Oldedalen byr jo på ei horde med turmuligheter. Du har bl.annet Skåla, Jostedalsbreen, Via ferrata Loen, enda et par isbreer og fjelltopper på rekke og rad.  Med en slik utsikt til fjord og fjell er det ikke så rart at dette området er en turistmagnet. Været er også mer stabilt der inne. Det er også mulig å gå fra Hoven til Skåla, men turen krever litt klatring eller klyving sier kjentfolk. Turen er også forholdsvis lang. Spør man karene på Skyliften får man mange gode turtips.

Det vi ikke var forberedt på var hvor raskt snøen smeltet. Snøen på stormmattene og rundt pluggene var borte dagen etter. Snøen var også veldig våt, mer som tung slush. Vi ble raskt gjennomvåte på bena. Det ble noe kaldt utover kvelden. Ikke hadde vi noe egnet poser å bruke på beina heller. Snøen smeltet rett og slett i rekordfart.  Det var nok ene grunnen, samt mye vind at vi ut på ettermiddagen dagen etter tok turen ned igjen. Vi var rett og slett både våte og iskalde på bena. Hadde med ekstra sko som ble like våte. Vi tørket strømper i vinden, men det ble selvsagt like raskt vått igjen.

Bildene under får fortelle resten av turen. Jeg skal iallefall tilbake hit med bare telt, ryggsekk og Nansen selvsagt.

Turkokken i sving.

Helsetcamping byr på litt av en utsikt til fjord og fjell.

På denne tiden går det mye skred fra bratte fjellsider. Vi hørte opptil 4-5 skred første natten som også bærte med seg mye stein. Vi lå i trygge omgivelser. Verdt å tenke på når man skal sette opp telt der inne. Ta en kikk på omgivelsene og ikke telt under bratte fjellsider. Siste natten ved Olden hørte vi et ras som aldri tok slutt. Lå nesten å ventet på en liten flodbølge selv om jeg visste vi var trygge.

DAG 2.

Skyliftglimt.

Til høyre for Skyliften og en liten gåtur nedover finner du denne utsikten mot Loen.

Så var vi endelig i gang.

Nansen og Orion var i ekstase over å komme opp i kulden og snøen.

Hei og hå! Det går rolig oppover.

Disse to knallene her

Med utsikt rett mot rokken. Hornindalsrokken er absolutt verdt turen ene og alene. Fantastisk tur. Med et nydelig vann rett under fjellet.

Vel fornøyde med teltplassen.

Snøen der oppe smelter i rekord fart. Pluggene jeg hadde banket helt ned i snøen, lå oppå snøen om morgenen. All snøen på stormmatta var også borte.

Olden.

Nydelig utsikt mot Olden. For en natur vi har i disse traktene. Jeg synes det er helt topp å være turist i mitt eget land. Så mye fint å se, så mange kjekke folk.

Loen Skylift ligger utrolig flott til.

Når ettermiddagslyset kommer sigende.

Skåla med sine  1848 moh tar seg fantastisk ut der den står i bakgrunnen.

"Hei, skal vi gjøre noen sprell?"

Alt ut på kvelden hadde meste av snøen rundt stormmatten smeltet.

Majestetiske Hornindalsrokken tek natten.

Så var natten kommet.

Vi våknet til et fantastisk lys klokken 0600. Men kroppen orket bare ikke gå ut av soveposen. Jeg visste med sikkerhet at jeg kom til å angre. Noe jeg selvsagt gjorde. Inne fra teltet så det ut som hele himmelen var farge rosa og lilla. Argh....at jeg aldri lærer. Men når du er stuptrett fungerer ikke hjernen som den skal...Men morgenen når vi endelig stod opp, var himmelen blå og fin. Det skyet helt til ved formiddagstider.

Ligge i teltåpningen å vifte med tær som lengter etter solstråler.

Et lite slag sjakk, frokostkaffe og en brødblings i soveposen.

Må si at denne Windburneren jeg fikk fra Varri er meget god. Ikke betalt for å si dette, men mitt gamle stormkjøkken brukte 10 minutt på å smelte og koke opp snø. Denne bruker i underkant av 2 minutter. At brennerhodene er forskjellig i diameter har helt sikkert noe med den saken å gjøre også.

Etter å ha dormet i soveposen noen timer, snakker om latskap. Bestemte vi oss for å dra ned til fjorden. Mye vind og veldig våte bein avgjorde det. Snøen smeltet i rekord fart. For meg som blir raskt nedkjølt var jo det noe jeg absolutt burde ha tenkt på. Man lærer hele tiden.

Turen ned gikk uten knall og fall. Takk for lån av feller Synnøve, dem kom virkelig godt med.

Man kan smile selv om man ikke har lyst hjem.

Så var vi nesten nede ved Skyliften. Der vi måtte vente en stund. Men for en service, igjen! Dem hentet opp en ekstra lift bare for oss. For en topp gjeng.

Vi tok siste natten i vakre Olden. Fant oss et egnet spot med egen badestrand. Fyrte opp windburneren og hadde en superkveld, der Birgitte nesten badet seg ihjel.. makan til flyvefisk!

Langt ut på ettermiddagen fant vi denne spotten i Olden. Da var vi så sultne at vi tok første og beste campen. Må si at vi var heldige med den. Egen badestrand gitt...

Mange av fjellene her begynner på S, som Skarsteinfjellet, Sisiliekruna og Strandanibba. I sør stikk majestetiske Snønipa, som er det høyeste på 1827 høytemeter.

Pytt I Stekepanne var virkelig godt. Men alt er jo godt når man er sulten og er ute i naturen. Maten bestod av Rørosmør, søtpotet, gulerot, løk og purreløk. En real restemiddag.

Kveldsundring.

KORT FRA DAG 3.

Våknet til en litt kjøligere dag og ut på formiddagen kom regnet. Da var det på tide å dra hjem. Takk for fantastiske dager og takk for at vi kunne ta turen sammen Birigtte og Orion

Birgittes nettside: Friluftsminner

Sponset av Ulvang | Helsport | 7blåner | Varri

Skyliften:

Det koster 450 kr tur/retur.
Det koster 75 kr for hund. også tur/retur.