Telttur til Oaldsvatnet 1173.

Området rundt Oaldsvatnet i Eidsdalen er en perle av et sted. Det turkisgrønne vannet lyser opp fjellgryta som ligger der inne.  Turen opp er til tider både seig og bratt, men så vel verdt det. Stiene er gode å gå på, noe som gjør turen litt lettere. Siste 200 høydemeterene slakker terrenget ut og du går i ur resten av turen.  Oaldsvatnet som ligger på litt i overkant av 1100 høydemeter er kjent for å ha stor fisk.

Det var ganske sent på kveld før vi startet turen opp til Oaldsvatnet. Klokken var vel rundt 22.00. Med tung sekk var det et smart valg med tanke på hvor høye temperaturer det var på dagtid. Vi brukte i underkant av to timer opp. Tempoet var så rolig at melkesyren uteble. Litt før midnatt kom vi frem til et blikkstille vann. Skiftet raskt til tørr og varm ull.  Jeg startet turen i t-shirt og shorts. Avsluttet turen med vindjakke, votter, men fremdeles shorts.  Temperatur synker betraktelig om natten så høyt oppe. Oaldsvatnet ligger på ca 1100 høydemeter. Så det var bare å holde seg så varm så mulig til teltet var oppe og utstyret på plass.

Det var ekstra godt å krype ned i en varm sovepose etter en så tung tur opp. Jeg sovnet umiddelbart og våknet ikke før klokken 0800 dagen etter. Nansen pleier egentlig å ligge ute, men det var andre campere der med hund så jeg tok han inn. Rundt lunsjtid forsvant de tre som var der og vi hadde Oaldsvatnet helt for oss selv.  Akkurat slik som jeg liker det.

Nydelig vær og passe temperatur å gå opp i.
Vakkert rosa kveldslys.
Månen steg over fjellkammen.
Endelig oppe ved Oaldsvatnet. En rett nydelig kveld.

DAG 2.

Våknet til en like fin dag. Behold ulla på til klokken ble rundt 10-11. Vinteren hang litt igjen der oppe. Et og annet isflak lå ennå på vannet.  Nytte en rolig frokost før jeg bestemte meg for å flytte teltet nærmere vannet. Der slappet vi av før vi pakket minisekken og tok turen oppover mot Tretindanibba. Vi gikk ikke helt opp, men bare opp i høgget. Nansen gikk å la seg mellom noen steiner. Egentlig et hint om at han ikke hadde lyst å gå lenger. Fikk nyte utsikten en stund før vi tuslet oss tilbake til teltet og middag.

Som alltid på sommerstid tar jeg soveposen ut når solen begynner å varme teltet for å sove videre. Jeg synes det er ganske ubehagelig å ligge i teltet når solen står på. Ikke minst for Nansen sin del er det bare å komme seg ut. Det er jo noe eget med å ligge å dorme i soveposen mens solen står opp.

Skodden fra havet kom sigende innover fjordene. Vakkert å se, men fint å være over skodden.
 Fikk frokostbesøk.

En av disse sauene stanget Nansen i hodet på vei opp kvelden før. Nansen kom bare med et bjeff så ville han gå videre. Han ble heller ikke stresset da dem kom opp til teltet så det har nok ikke hatt så mye effekt på han.

Så fikk jeg flyttet teltet nærmere munningen av vannet.
Klar for et lite eventyr.
Oaldsvatnet er utrolig vakkert fra høyden.
Minisekken har jeg fått av Varri og tar veldig veldig liten plass i Helsportsekken. Kjekk å ha når jeg skal på slike små utflukter når jeg er på tur.
Flott utsikt til teltplassen.

Fjelltanker med utsikt.
 Et etterlengtede blikk opp mot Tretindanibba som har nydelig utsikt utover mot Synnylvsfjorden.
 Glad og lykkelig for å få være på tur.
 Vel tilbake ved teltet.

Kan ikke si at jeg stresser når jeg er på tur.....

Disse rolige stundene med kaffe, fjelltanker og vakker utsikt......
 Selv om jeg har fått av Nansen vinterpelsen, blir det varmt slike stille sommerdager.

Wilbur Smith er ikke feil å ha med på tur.
Skorene 1789 i bakgrunnen.

Litt kos før jeg prøver fiskelykken.
 Prøvde med flue, men ingen fisk bet på det trikset heller.
Det var bare å gyve løs på en ny suppepakke til kvelds.
Leggetid og utrolig vakkert lys.

Åpnet teltdøren rundt 0200. Der ser jeg en stor ørret på minst 40 cm hoppet rett foran meg. Jeg rev meg ut av posen å kastet fluen ut igjen. Det var rimelig kaldt så det ble ikke lange økten, men fikk jo et par kast. Men ingen ørret denne gang heller. Men lyset i seg selv denne natten var vel verdt å bli kald for.

DAG 3.

Våknet tidlig og chillet en stund. Vi skulle videre til Jotunheimen og Leirvassbu denne dagen. Der skulle vi møte en venninne og samojeden hennes. Men først skulle jeg og Wilbur kommet et par kapittel lenger i boken hans. Vi begynte å gå nedover igjen 11 tiden. Rimelig varmt å gå nedover så tanken på hvor tungt det hadde blitt å gå oppover i varmen strøk gjennom hode et par ganger.

Så var denne etterlengtede turen over for denne gang. 3 fantastiske dager. Og vi kommer helt sikkert tilbake til dette ekstra vakre stedet til neste år.