Sandgrovbotnen i Rauma.

En iskald høstnatt for et par år siden hadde jeg min første telttur oppe ved Sandgrovbotnen. Nordlyset, stjernene og melkeveien tindret i kapp. Jeg ble helfrelst på området umiddelbart. Dette var på den tiden av året jeg kunne ha snødd inne, men for en gang skyld klarte yr å melde rett vær, til rett tid og sted. Jeg kom meg hjem til varmen og peisen. Der satt jeg med kartet å så for meg en deilig sommertur der oppe. Sommertur ble det og her kommer et lite utdrag av  fire dager som ble til tre pga varmen.

Som en liten miniatyr av Jotunheimen ligger området oppe ved Sandgrovbotnen i all sin prakt. Sandgrovbotnen ligger på ca 1000 moh og er omkranset av fjell som ligger på rundt 1500 moh til ca 1900 moh. Du finner fiskevann, herlige badekulper og flotte teltplasser. Det vakre Eikesdalsvatnet ligger rett rundt hjørnet. Ikke minst det turkise Mardalsvannet og Mardalsfossen med Nord Europas høyeste loddrette fall på 297 m.  Det er to fall og tilsammen er hele fossen 655 m. Den er åpen i perioden 20.juni til 20.august.  To dager før vi kom, ble den stengt av. Så neste gang skal jeg passe på å være der mellom disse to datoene. For det er garantert en skue.

I det du ser Fossafjellet 1783 moh og på andre siden Sandgroveggen 1764 moh popper Storvatnet opp. Det er det første store fiskevannet du møter.  Det er da du ser hvor vakkert området virkelig er, og enda bedre blir det til lenger inn du drar.

På sommertid kan du gå, sykle eller kjøre bil opp til Sandgrovbotnen. Veien er veldig godt holdt og det er en fin og lang biltur i seg selv. Tydelig  populær blant bobilturister. Det anbefales å ta med gode tursko. Du får garantert lyst til å utforske omgivelsene der oppe eller bare spise matpakken din ved et vann. Et område de fleste kan ha glede av å besøke. Voksne som små - gamle som unge.

Lite mobildekning i området for den som trenger det. Går du høyt nok finner du alltids dekning et sted. Vi, eller jeg, siden Nansen sjelden ringer noen, synes det er ekstra deilig å være på tur uten dekning. Jeg får en enda bedre ro når jeg er uten telefon. Vi teltet ca på 1200 moh bak en fjellkam og hadde panorama utsikt til Eikesdalsfjellene.

Dette ble en av det varmeste turene jeg har vært på. 30 grader i høyfjellet i August, er mye. Derfor ble turen en dag kortere enn planlagt. Nansen hadde det helt fint, men det ble lite skygge å gjemme seg i. Det er sjelden han graver groper for å finne kulde til buken, men det gjorde han der oppe. Det sier litt. Han gikk i vannet når behovet var der, men det var bare til buken. Jeg tvangsbadet han et par ganger, men det var ikke helt populært. Men han skjønte poenget så det ut som.  Nansen trives best med høst og vintertemperaturer, han er jo en polarhund:)  Jeg trives best med sommertemperaturer på 20 grader. Det holder mer enn nok synes jeg. Men må legge til at vi storkoste oss veldig der oppe.

På kveldstid kunne vi kjenne en liten eim av høstluften som kom sigende ned fra toppene. Det var ubeskrivelig og fantastisk på en gang. Jeg gikk i bikini hele turen, det er jo innafor når man er helt alene i fjellheimen. Ikke en levende sjel var å se disse tre dagene vi var der oppe.  Akkurat slik vi liker å ha det på tur, stilt og rolig rundt oss.

Bilturen i seg selv er faktisk vel verdt turen, om du er i nærheten og trenger litt høyfjellsluft.

Lang frem og et godt stykke til høyre for vannet, teltet vi. Tatt med langlinse.

Mange fine teltplasser.

Inne ved Mardalsområdet som ligger på mellom 8-900 moh. Også et utrolig spennende område. Det er jo ikke lange biten fra Sandgrovbotnen inn til Mardalsvannet. Men området her inne skal vi utforske en annen gang. Vi kjørte et stykke tilbake, parkerte i svingen før Storvatnet.

Høyre eller venstre...

Vi tuslet oss til høyre, tok en matbit mens jeg bestemte meg for teltplass.

En perfekt teltplass med eget svømmebasseng. Passe dypt nok, passe stort nok.

Blikkstille...

Det var ekstra deilig når den kom en liten bris.

Ensom fisker...

Litt orientering.

Utrolig å se hvor raskt lyset i fjellet kan forandre seg.

Kveldsro.

Bok og solnedgang - ble ikke mange linjene lest.

Den spisse toppen fikk jeg høre av kjentfolk i etterkant kan være Juratind, Hoemstind eller Hauduken. Mest sannsynlig Hauduken ble det sagt.

DAG 2

Godmorgen, snakk om å være romfrekk....da jeg sovnet lå jeg mye mer mot midten.

Å våkne til en slik dag. Noen ganger skulle man virkelig ønske man kunne stoppe tiden, sånn på ordentlig. Men nuet varte likevel en stund.....

Godmorning mother earth.

Denne lille nyskjerrige kom litt nærmere for hver dag. Tror den hadde lyst å dele frokost med meg.

Frokost en tidlig morgen.

Et lite morgenbad.

Etter et herlig morgenbad, pakket vi en liten sekk og tuslet oss i vei.

Vakkert, bare helt vakkert!

Running free and happy..

Fra teltplassen var det 40 min gange til Eikesdalsvatnet. For en utsikt.

Alltid fint å ha med kart så en får se hvilke fjell som er.

Rett "hjem" og ut i vannet. Jeg tror jeg badet sånn 8-10 ganger pr dag.

Etter et avkjølende bad var det middagstid

Hva gjør man når man går tom for myggspray? Tar på fiskehatten....hobbitvibber..

Siste kvelden kom tåken sigende. Det er jo vakkert å se på.

En som nyter utsikt og en avkjølende kveld.

Så utrolig vakkert å se på spillet fra lyset mellom fjellene. Lights and shadows.

Fint når månen titter frem. For en ro det er slike kvelder.

Lyset siste kvelden var utrolig rosa og lilla. Det var nesten unormalt å se slike sterke farger.

G O D N A T T
&
G O D M O R G E N

Når du drar alt ut av teltet, men ikke har lyst å pakke. Det var så utrolig godt å bare sitte ved vannet å nyte stillheten. Det er også varm å pakke i 30 grader skal si....

Vi dro noen kast før vi gikk videre.

Det blir nok mange turer tilbake hit.

Utrolig fine dager, bare litt i varmeste laget for to vikinger.

Turmulighetene der oppe er mange, så det er bare å utforske kartet.

Kommer straks med en turrapport fra Mardalsområdet.