Langfjelldalen - sen høst.

Jeg har nå vært så mange ganger på telttur oppe i Langfjelldalen, at jeg har gått tom for ord som beskriver hvor vakkert det er der oppe. Jeg har alltid vært der på sommerstid, eller tidlig høst. Denne gangen hadde vinteren hatt sitt første snøfall i dalen.  Det er spesielt vakkert når fjelltoppene har fått sitt første dryss av sne, og høstfargene er i full blomstring. Tanken var å få ta noen flotte høstbilder, men vi kom oss ikke så langt som planlagt.

Vi parkerte ved Slettvika som vi pleier. Tok en siste sjekk på sekkene, og spente dem skikkelig fast før vi la i vei. Vi var veldig klare for et lite eventyr blant høstfarger, nysne, blå himmel, og greie temperaturer.  Luften bar preg av sen høst med en sterk eim av vinter i seg. Vi gikk i rolig tempo innover det slakke terrenget, som sildret av nedbøren som hadde vært siste dagene. Det skvulpet og plasket for hvert et steg vi tok. En glad og tilfreds Nansen lunket i forkant i sin egen lille verden. Frem og tilbake for å få med seg absolutt alt som var verdt å snuse på. Bare et helt fornøyelig syn man blir glad av.

Vi kom frem ganske sent på ettermiddagen. Vi skulle egentlig et godt stykke inn mot Kulehytten, men vannføringen i elven stoppet oss. Nansen var overhodet ikke interessert i å prøve å komme seg over. Noe som ikke var så veldig overraskende. Han er jo generelt sett ikke begeistret for vann. Ikke før det blir 30 varmegrader i luften og han trenger å kjøle ned buken. Men der stopper det. Men det skal sies at elven var noe utfordrende.

Vi rakk akkurat å sette opp teltene før solen forsvant bak Breifjellet, som ligger på 1601 moh. Gradene synker ganske raskt når solen forsvinner, og kvelden trer inn.  I god kveldstemning fyrte vi opp bålet i det stjernehimmelen så smått begynte å vokse frem. Enda bedre ble det da eimen av bållukt, og hjortepølse fylte luften. Hjortepølse smaker vanvittig godt og er absolutt en av det store favorittene når jeg er på tur. Spesielt på vinterstid.

Jeg skulle så gjerne ha beskrevet hva man kjenner på slike kvelder, men det beste er å få oppleve dette selv. Med hånden på turhjertet kan jeg si at den roen man kjenner oppe i fjellene, er helt spesiell god. Det er noe helt eget å sitte foran bålet, kjenne på varmen og roen som brer seg i hele kroppen. Det er hvilepuls....♥  Jeg har vel nevnt det et par ganger før:))

Ready to camp.

Må bare dra på smilebåndet hver gang jeg ser dette blide oppsynet..

Vel fremmer var det bare å fyre opp storkjøkkenet å få i seg litt varm suppe. Man blir svett av å gå med tung sekk, og når solen går ned blir det raskt kaldt så høyt oppe.

Hjortepølse...

Stemningsfullt.

Ro i leiren

Hello stars, I am counting you...

Wakey wakey...

Skal tro om noen har våknet i dette teltet da...

Våknet til en fantastisk flott dag.

Høy vannføring, og fantastisk flott.

Lunsjtid og kantareller.

En rolig sjel

Ut på dagen tok vi en siste matbeta før vi pakket.

Ingen hadde som vanlig lyst hjem.

Så var turen over for denne gang.

Når høst møter vinter. Det er så utrolig vakkert.

Vel nede.

Til Valldalen for å kjøpe soft-is, og alt var stengt!