5 vakre teltturer på Sunnmøre.

Sunnmøre byr på mange fine teltturer. Her finner du fem teltturer jeg synes er vakre med spetakulær utsikt til fjord, fjell og vakre fjellvann. Er man også heldig med været, er Sunnmøre et av det vakreste stedene man kan være.

HEGGURDSAKSLA VED FJØRÅ I VALLDALEN.

Telttur på Heggurdsaksla i Valldalen.

Kort om turen:
Utsikten oppe ved Heggurdsaksla er et eventyr i seg selv. Her ser du Storfjorden og fjorden inntil Tafjorden. Den blågrønne fargen på fjorden er rett vakker å se fra denne høyden. Å se fjorden i solnedgang er ubeskrivelig vakkert. Det er få vannkilder der oppe. Men før du begynner på selve fjellet, er det en bekk som renner. Jeg fyller gjerne opp vannflaskene der. Tar du turen opp til selve Hegguraksla kan du samtidig ta turen til Blåfjell som ligger på 1602 moh. Der oppe er en utrolig flott utsikt over fjell og fjord.

Veibeskrivelse:
Når du kommer til Valldalen så forsetter du gjennom tunnelen i retning Tafjorden. Ved Fjøra tar du av til venstre. Et stykke å kjøre oppover. Kjør til veien slutter da ser du parkeringsplassen. Fra der går du opp til høyre. Før siste gård ser du skilt og tar av opp til venstre. Var ikke parkeringsavgift sist jeg var der.

LITLEBOTNSVATNET I ØRSKOG.

Vakre LITLEBOTNSVATNET I ØRSKOG.

Kort om turen:
Dette er en av de fineste teltplassene jeg vet om pr idag. En god stund hadde jeg hele dette lille stedet for meg selv. Men plutselig var det slutt på den idyllen. Det har nå blitt STIKK UT tur så derfor deler jeg den her. Turen er lang og i veldig variert terreng. Du går over elver, myr og morenerygger. Siste kneika opp er til tider ganske bratt. Men turen opp er vel verdt utsikten der oppe.
Veibeskrivelse:
Ta av til venstre frå R 650 rett etter den krappe svingen over elva i Vaksvika. Følg veien innover til du passerer et større fjøs på venstre side. Der er bomvei med avgift. Du kjører videre forbi Visetsetra til Hjellsetra. Her finner du parkeringsplasser. Resten av turen er skilta. Men kan til tider være litt uoversiktlig. Jeg selv foretrekker å parkere ved Grytalia, deretter går jeg opp til Grytavatnet. Fra der følger jeg dyretråkket bak den eneste hytten som ligger til høyre for vannet når du kommer opp.  Dette blir litt lenger, men bedre rute å gå.  Det er også vann langs hele stien om du går fra Grytalia. Om sommerdagen skulle bli varm for deg og evnt en hund. Bompenger 30,- kroner pr døgn.

LANGFJELLDALEN VED TROLLSTIGEN. GRENSER TIL ROMSDALEN.

Kort om turen:
En av mine favoritturer. Jeg har teltet her 6 år på rad. Langfjelldalen er vakker og det spesielt om høsten, men sommerstid er den også fargerik og frodig på vekster og vann. Store fosser, små fosser, vakre vann med siv og enkle stier som følger deg inntil Langfjellvatnet på andre siden av dalen. Langfjellvatnet er et ganske stort fiskevann. Forhør deg i Valldalen om fiskekort.
Veibeskrivelse:
Parker ved Slettvikane. Kommer du fra Valldalen er det et par svinger før du kommer til selve turistsenteret. Gå over brua ved riksveien ca. 100 meter nordover til en grusvei som tar av innover Langfjelldalen. Følg grusveien noen hundre meter til den går over i sti, og deretter tydelige stier innover til Langfjelldalen. Ingen parkeringsavgift.

ISAVATNET VED SLOGEN, ØYE.

Kort om turen:
Dette er en tur jeg helt klart skal ta igjen. Turen til Slogen fra Isavatnet ligger bare rett over vannet og opp til høyre. Patcelhytten ligger også bare et lite steinkast fra dette vannet. Det er mange turer du kan ta fra Isavatnet. Det skal faktisk være bra med fisk i Isavatnet. Sist jeg var der spurte jeg på den lokale butikken på Urke om fiskekort. Da fantes det ikke fiskekort der oppe. Men spør for sikkerhets skyld.

Veibeskrivelse:
Du kjører til Øye. Rett før butikken svinger du opp til høyre. Bare forsett til du ser parkeringplass.  Det er nesten umulig å gå feil. Der ser du stien videre inn til Isavatnet og andre turer.  Ingen parkeringsavgift sist jeg var der.

ROMEDALEN I ØRSTA

Kort om turen:
Dette er paradis for camping og fjellturer. Romedalen er nærmeste nabo til Molladalen. Det tar ikke lange stunden å gå opp til Hallehornet (913) så ser du rett bort på Molladalen. Her kan du velge og vrake i fjellturer med fantastisk utsikt. Den lange Romedalen er utrolig vakker, spesielt på høsten. Det har vært min favoritt tid å ta turen dit.  Dette er også en veldig barnevennlig tur da du kan kjøre helt opp i dalen.

Veibeskrivelse:
Frå Ørsta sentrum kjører du RV655 mot Sæbø. Etter 5 km kommer du til Høgebrua. Du skal ikke over den men rett frem på FV55 mot Standal i 7,5 km. Her skal du se skilt til Romedalen. Følg bomveien. Bompenger er kr.45,-. Enkelt å finne parkering.

Ønsker dere alle en fin tursommer:)